Ολομέλεια – Ομιλία περί του νομοσχεδίου για Ένοπλους φρουρούς στα εμπορικά πλοία
«Παροχή υπηρεσιών ασφαλείας από ένοπλους φρουρούς σε εμπορικά πλοία & άλλες διατάξεις»
Έχω καταρχήν δυο ευχές για τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, κο Χρυσοχοϊδη. Η πρώτη είναι να πετύχει στα καθήκοντά του, σε αυτό το κρίσιμο διάστημα που απομένει μέχρι τις εκλογές. Η δεύτερη είναι να ξαναβρεί το χαμόγελό του στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, που το είχε χάσει στο Υπουργείο Ανάπτυξης που υπηρέτησε – ομολογώ ότι σ’ αυτό συνέβαλα κι εγώ.
Κύριες και κύριοι συνάδελφοι,
Ο κος Υπουργός έχει εκφράσει κατά καιρούς διάφορες απόψεις για τη Ναυτιλία. Στην αρχή ως συναρμόδιος Υπουργός, μετά ως αρμόδιος, και τώρα ξανά ως συναρμόδιος Υπουργός. Εύχομαι να κατασταλάξει, αν και το θεωρώ αβέβαιο σ’ αυτό το θολό τοπίο που η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ διαμόρφωσε για τη Ναυτιλία.
Θα ήθελα πάντως, με την ευκαιρία, να τον ρωτήσω, αν συγκληθεί αύριο ένα Συμβούλιο Υπουργών στις Βρυξέλλες για τα θέματα ασφάλειας, ποιος Υπουργός θα πάει; Θα πάτε εσείς κε Υπουργέ ή η κα Διαμαντοπούλου; Γιατί αν θυμάμαι καλά τον Δεκέμβριο 2011, αυτό που συμβαίνει το είχατε χαρακτηρίσει ως «ανωμαλία». Αυτά για την ιστορία. Σημασία έχει να δούμε τι θα γίνει από εδώ και μπρος.
Η όλη συζήτηση έχει καταντήσει ανυπόφορη. Έχουμε βαρεθεί να λέμε και ο κόσμος έχει κουραστεί να ακούει για το πόσο σημαντική είναι η ελληνική εμπορική ναυτιλία για την οικονομία μας, για την ανάπτυξη και την έξοδο από την κρίση.
Έχουμε βαρεθεί να λέμε και ο κόσμος έχει κουραστεί να ακούει να μιλάμε για τη διάλυση του άλλοτε κραταιού φορέα χάραξης και εφαρμογής ναυτιλιακής πολιτικής, του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με το Λιμενικό Σώμα, το οποίο κατά δήλωση του Υπουργού κ. Χρυσοχοϊδη, «δεν υπήρχε και δεν υπήρξε ποτέ».
Η ουσία είναι ότι η Ελληνική εμπορική ναυτιλία, παρά τις εγχώριες αστειότητες και τις διεθνείς αντιξοότητες, εξακολουθεί να είναι ηγέτιδα δύναμη της παγκόσμιας ναυτιλίας, και, σίγουρα, θα προσφέρει οδό διαφυγής από το θλιβερό και σκοτεινό οικονομικό παρόν της χώρας.
Ταυτόχρονα, μας δίνει και ένα δίδαγμα: τι σημαίνει να χτίζεις μια πολιτική πάνω σε γερά θεμέλια, σε ρίζες βαθιές, όπως αυτές που έχουν οι δυο φορείς.
Αρκούν αυτά τα θεμέλια, αυτές οι ρίζες, για να πρωτοστατεί και να πρωτοπορεί διεθνώς η ελληνική εμπορική ναυτιλία; Προφανώς όχι.
Έρχομαι τώρα στο θέμα των πειρατικών επιθέσεων στα εμπορικά πλοία που απειλούν την ανθρώπινη ζωή, την οικονομία αλλά και την περιφερειακή σταθερότητα.
Η Ε.Ε. με βάση εισηγήσεις της Ένωσης Ευρωπαίων Πλοιοκτητών και της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας, έχει αναλάβει πρωτοβουλίες.
Η δε Ευρωπαϊκή Ναυτική Δύναμη πράγματι καταβάλλει μεγάλες προσπάθειες. Η ουσία όμως είναι ότι οι πειρατικές επιθέσεις στις νευραλγικές για τη ναυτιλία και ταυτόχρονα επικίνδυνες περιοχές, διαρκώς αυξάνονται.
Αυτό σημαίνει πως ή τα πλωτά μέσα δεν επιχειρούν σωστά, ή δεν επαρκούν.
Αυτό το γνωρίζουν άλλοι πιο αρμόδιοι από εμένα.
Πάντως, πρόσφατα, με απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών και της Ε.Ε. η δραστηριότητα της δύναμης παρατάθηκε μέχρι το τέλος του 2012, ενώ ταυτόχρονα η εμβέλειά της επεκτάθηκε γεωγραφικά προς νότο και προς ανατολάς, προφανώς για να ακολουθήσει την επέκταση της εμβέλειας των πειρατών.
Επειδή για λόγους δημοσιονομικούς, δεν μετέχουμε πια στη δύναμη αυτή, το ελληνικό πολεμικό πλοίο απεσύρθη, έχουμε ένα λόγο παραπάνω να πάρουμε μέτρα για την ασφάλεια του ναυτικού, του πλοίου και του φορτίου.
Η δυνατότητα να επιβιβάζονται ένοπλοι φρουροί στα υπό ελληνική σημαία πλοία που διέρχονται από τις επικίνδυνες περιοχές, μπορεί να συμβάλει στην ασφάλεια και του ναυτικού, και του πλοίου και του φορτίου.
Μάλιστα, σύμφωνα με τους ειδικούς, ακόμα και 2-3 προειδοποιητικές βολές από το πλοίο αρκούν για να αποτρέψουν το ρεσάλτο.
Κατά τη γνώμη μου, το αποτέλεσμα θα εξαρτηθεί, κύριε Υπουργέ, από την ορθή εκτίμηση των κινδύνων και των παραμέτρων της αγοράς – αυτό δεν είναι δική σας δουλειά, αλλά των πλοιοκτητών, και από την καταλληλότητα της πιστοποίησης των επαγγελματιών φρουρών που θα αναλάβουν αυτό το ρόλο- αυτό όμως; είναι δική σας δουλειά. –
Αν το πλαίσιο δεν είναι απλό, δεν είναι κατανοητό και λογικό,, σίγουρα θα προκύψουν προβλήματα εφαρμογής.
Ο αριθμός των κανονιστικών πράξεων που θεσπίζονται με το παρόν νομοσχέδιο είναι επτά 7), δυο προεδρικά διατάγματα και πέντε κοινές υπουργικές αποφάσεις, ,και δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας.
Να θυμίσω απλώς ότι ένα πλοίο, για να μπει στην Ελληνική σημαία, χρειάζεται σήμερα 32 υπογραφές.
Από τη στιγμή που θα ξεκινήσει η πρώτη υπογραφή μέχρι τη στιγμή που θα εκδοθεί το ΦΕΚ μεσολαβούν έως και τέσσερις μήνες.
Ελπίζω να κατανοούμε ότι με αυτήν τη γραφειοκρατία και σε ένα τόσο ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον, είναι αδύνατον να λειτουργήσεις. Ελπίζω και εύχομαι η εφαρμογή αυτού του νομοσχεδίου να μην εμπλακεί σ’ αυτόν τον κυκεώνα.
Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην το αντιλαμβάνεται, αγαπητοί συνάδελφοι, πλην των Υπουργών και κάποιων συμβούλων που επί 2,5 χρόνια συνέβαλαν στο να δημιουργηθεί αυτό το θολό τοπίο στη ναυτιλία κάνοντας σχεδόν τα πάντα για να ανακόψουν μια πράγματι επιτυχημένη πορεία.
Οι επιπτώσεις έχουν καταγραφεί: σε όλους σχεδόν τους στατιστικούς πίνακες. Δεν υπάρχει στατιστικός πίνακας που να μην έχει αρνητικό πρόσημο ή κόκκινη γραμμή γι’ αυτόν τον τομέα.
Η αυτοτέλεια του ΥΕΝ και η αυτονομία του Λιμενικού Σώματος είχαν μια λογική, έδιναν μια κατεύθυνση, διαμόρφωναν και εκτελούσαν ένα πρόγραμμα.
Χωρίς κατεύθυνση, και λογική, όλα έγιναν άνω-κάτω.. Και εδώ, θυμάμαι τον κ. Πεταλωτή, ο οποίος κατά την προσφιλή τακτική ΠΑΣΟΚ, είχε φθάσει να ενοχοποιεί το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ότι δήθεν είχε αμαρτωλό παρελθόν.
Γνωστή συνταγή ΠΑΣΟΚ.
Δεν έχει νόημα να επεκταθώ. Θα κλείσω με μια σύντομη αναφορά στα θέματα του Οίκου Ναύτου και κυρίως του Ναυτικού Απομαχικού
Ταμείου. Το ΝΑΤ αγαπητοί συνάδελφοι είχε κάποτε έναν ρόλο ενεργό. Συνταξιοδοτούσε πραγματικούς ναυτικούς.Πέρασαν πολλά χρόνια και δυστυχώς έγιναν πολλές εσφαλμένες ενέργειες, οι οποίες οδήγησαν το ΝΑΤ σε κατάρρευση. Δεν είναι μόνο η είσοδος μη ναυτικών. Διάφορες άλλες αποφάσεις που διαχρονικά ελήφθησαν οδήγησαν το Ταμείο εδώ που βρίσκεται σήμερα. Έρχεται τώρα η Κυβέρνηση να αποτελειώσει τον Οίκο Ναύτου, χωρίς να έχει καμία μνημονιακή υποχρέωση παρέμβασης. Ο Οίκος Ναύτου χρηματοδοτείται κατά ένα μέρος από το ΝΑΤ. Τα έσοδα του ΝΑΤ υπέστησαν μεγάλο πλήγμα κυρίως τον τελευταίο χρόνο με την κατάργηση του Κεφαλαίου Ασφάλισης Επιβατών και Οχημάτων.
Εμείς δεν ήμασταν αντίθετοι. Κάθε άλλο, το στηρίξαμε. Όμως είχαμε πει να βρεθεί πόρος προς αντικατάσταση του ποσού που αφαιρέθηκε βιαίως από το ΝΑΤ. Τα αποτελέσματα τα βλέπουμε τώρα και στον Οίκο Ναύτου.
Εμείς ως Νέα Δημοκρατία, ξεκαθαρίσαμε ότι ο Οίκος Ναύτου μπορεί να ενταχθεί στον ΕΟΠΥΥ(Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας), χωρίς να καταργηθεί η αυτοτέλειά του. Αυτό βάλτε το καλά στο μυαλό σας.