• Ολομέλεια – Ομιλία περί του νομοσχεδίου για Τοπική Αυτοδιοίκηση (επί των άρθρων)

    «Ρυθμίσεις για την Τοπική Ανάπτυξη, την Αυτοδιοίκηση και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση – Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/50/ΕΚ».

    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

    Κύριε Υπουργέ, συζητήσαμε και την Παρασκευή επί της αρχής του νομοσχεδίου. Σας είχα αναφέρει τα προβλήματα που κατά τη γνώμη μου οδήγησαν την Αυτοδιοίκηση στην οικονομική κατάρρευση και στο οργανωτικό κομφούζιο. Με το εγχείρημα Καλλικράτη δημιουργήσατε εθελοντικούς φορείς εξουσίας περιορισμένων δυνατοτήτων.

    Θα παρακαλούσα, επίσης, τους συναδέλφους που ομιλούν πίσω από τα Κυβερνητικά έδρανα, αν μπορούν να το κάνουν έξω από την Αίθουσα για να να συγκεντρωθώ σε αυτά που θέλω να πω αλλά και να μπορέσει να με ακούσει και ο Υπουργός.

    Δεν έχει σημασία, κύριε Υπουργέ, να συμφωνήσουμε ή όχι αν η αυτοδιοίκηση όπως κατάντησε, είναι εθελοντικός φορέας εξουσίας. Έχει, όμως, σημασία να αντιληφθούμε ότι είναι περιορισμένων δυνατοτήτων.

    Θέλω να σας θυμίσω εδώ, ότι εμείς οι δυο, είχαμε συμφωνήσει, εγώ με την ιδιότητα του Γενικού Γραμματέα του πρώην Υπουργείου Οικονομίας και εσείς με την ιδιότητα του Προέδρου της ΚΕΔΚΕ, να δημιουργήσουμε υποδομή προκειμένου οι ΟΤΑ να μπορούν να σχεδιάζουν την ανάπτυξή τους και να υποστηρίζουν την εφαρμογή της. Αναφέρομαι στη δημιουργία της «Δήμος ΑΕ» και των προϋποθέσεων πιστοποίησης της επάρκειας των Δήμων με βάση εθνικό πρότυπο το ΕΛΟΤ. Επίσης, θυμάμαι πολύ καλά, πως είχατε επικροτήσει και τη δημιουργία των αναπτυξιακών οργανισμών περιφερειών.

    Αυτά τα τρία έργα υποδομής, αν είχαν υλοποιηθεί, θα είχαν βελτιώσει πολύ περισσότερο τις προϋποθέσεις εφαρμογής του εγχειρήματος Καλλικράτη, ακόμα και έτσι όπως σχεδιάστηκε. Σας θυμίζω ότι και οι τρεις αυτές πρωτοβουλίες που είχαν μελετητική ωριμότητα -το γνωρίζετε πάρα πολύ καλά- καταργήθηκαν από την κυρία Λούκα Κατσέλη αμέσως μόλις ανέλαβε το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, με το επιχείρημα της απλούστευσης των διαδικασιών. Ποιων διαδικασιών; αφού δεν είχε προχωρήσει η υλοποίησή τους. Το καταγράφω για την ιστορία.

    Θέλω, επίσης, να προσθέσω, ότι τα λάθη έχουν διδακτική αξία με την προϋπόθεση ότι δε θα τα επαναλαμβάνουμε. Αν κάνουμε όμως το ίδιο λάθος δυο φορές, τότε υπάρχει πρόβλημα.

    Κατ’ αρχήν χαίρομαι που άκουσα για την αναδρομικότητα που δόθηκε στο θέμα των πολυτέκνων. Είναι σωστή η ρύθμιση, διορθώνει ένα λάθος. Και εύχομαι από αυτή τη διαβούλευση που γίνεται τώρα, να μην αποκλειστούν κάποιες κατηγορίες πολύτεκνων οικογενειών.

    Έρχομαι στο δεύτερο λάθος. Καταργείτε τους αντιδημάρχους στα μικρονησιωτικά διαμερίσματα. Γιατί για δεύτερη φορά αυτό το λάθος; Είχαν καταργηθεί τα επαρχεία, με αποτέλεσμα οι δομές υλοποίησης, οι τοπικές υπηρεσίες, να μείνουν χωρίς πολιτικό προϊστάμενο. Αν αξιολογήσετε τις επιπτώσεις, θα αποφασίσετε αυτό που σας λέω τώρα, δηλαδή να μην καταργηθούν οι αντιδήμαρχοι στις μικρονησιωτικές περιφέρειες. Έχει κάνει μια πρόταση η ΕΝΠΕ. Τουλάχιστον δώστε έναν τίτλο στον περιφερειακό σύμβουλο που εκλέγεται στην περιοχή -νομίζω ότι ζητούν να ονομαστεί εντεταλμένος περιφερειάρχης – έτσι ώστε να υπάρχει ένας πολιτικός προϊστάμενος για τις υπηρεσίες προκειμένου αυτές να έχουν την κατάλληλη παρακολούθηση και πολιτική καθοδήγηση. Είναι απλό και ανέξοδο. Ειλικρινά, δεν μπορώ να καταλάβω γιατί δε γίνεται.

    Όσο για τους αντιδημάρχους των νησιωτικών διαμερισμάτων, το κόστος πόσο είναι, κύριε Υπουργέ; 400 ευρώ το άτομο; Νομίζω ότι αφορά 10 μικρονησιωτικά διαμερίσματα. Δεν νομίζω ότι από εκεί θα προκύψει εξοικονόμηση. Υπάρχουν άλλοι τρόποι για να κάνουμε εξοικονόμηση πόρων.

    Για τη μεταφορά μαθητών θα ήθελα την προσοχή σας, κύριε Υπουργέ. Υπάρχει ένα θέμα, στο άρθρο 8, παράγραφος 8. Όποιος διαβάσει τη ρύθμισή σας, καταλαβαίνει ότι θέλετε να διορθώσετε και να βοηθήσετε τους φορείς να τακτοποιήσουν τις οικονομικές τους εκκρεμότητες. Θα έλεγα να προσθέσετε και το πρώτο τρίμηνο του 2012. Σας το έχει ζητήσει και ο κ. Γιακαλής, Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου. Νομίζω ότι μπορείτε να αποδεχθείτε και να επεκτείνετε τη ρύθμιση που κάνετε και στο πρώτο τρίμηνο του 2012. Είναι απλό.

    Επίσης, για να μην υπάρχουν παρενέργειες από λανθασμένες ερμηνείες σε άλλες περιπτώσεις ανά την Ελλάδα, προτείνω να επιφυλάξετε, αν δεν είστε έτοιμος τώρα, μια υπουργική απόφαση για την εξειδίκευση του άρθρου 8, παράγραφος 8, ή έστω να δηλώσετε ότι θα τις αντιμετωπίσετε με μια εγκύκλιο του Υπουργείου. Και αναφέρομαι στα εντελλόμενα που καμιά φορά αδυνατούν να ερμηνεύσουν μια νομοθετική ρύθμιση ή την ερμηνεύουν κατά το δοκούν.

    Έχω να κάνω και άλλη μια πρόταση. Αφορά στο προσωπικό των αναπτυξιακών εταιρειών των πρώην ΤΕΔΚ και νυν ΠΕΔ. Μπορείτε στον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων να δώσετε τη δυνατότητα να ερμηνευθεί το άρθρο 269, ώστε το προσωπικό των εταιρειών αυτών να περάσει στους δήμους. Υπάρχει και μια γνωμάτευση που έχει γίνει κι έχει κατατεθεί στο Υπουργείο. Δεν νομίζω ότι είναι παράλογο.

    Θα κλείσω την παρέμβασή μου –είναι εδώ κι ο κ. Γιαννίτσης, τον οποίο ενημέρωσα προηγουμένως- με το θέμα του «Ξενία» Χίου.

    Κύριοι συνάδελφοι, η τροπολογία που είχα καταθέσει παρουσιάστηκε από διάφορα μέσα μαζικής ενημέρωσης ως προεκλογική, ρουσφετολογική, πελατειακή.

    Προσέξτε. Το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Κράτους έπρεπε να αποφασίσει για το δίκτυο των «Ξενία», αν θα πάει σε μία συνολική αξιοποίηση. Αυτό είναι το σωστό. Δηλαδή όλα τα «Ξενία» της χώρας να αντιμετωπιστούν με ενιαίο τρόπο, να προκηρυχθεί ένας ενιαίος διαγωνισμός, να αναζητηθεί επενδυτής κι αυτός να αξιοποιήσει το δίκτυο. Έτσι έπρεπε να γίνει. Και εγώ συμφωνούσα μ’ αυτό. Ζήτησα μάλιστα, τον περασμένο Ιούνιο, την άποψη των αρμόδιων Υπουργείων για το πώς θα προχωρήσει ο διαγωνισμός. Το Υπουργείο μου απάντησε: ότι «το σκεπτόμαστε, θα το δούμε, υπάρχουν διαφορετικές απόψεις». Ώσπου ήρθε μία νομοθετική ρύθμιση – στο Ν.4049/2012, για την αντιμετώπιση της βίας στα γήπεδα, με την οποία –την ανέφερε κι ο κ. Τζηκαλάγιας- άρχισε να «ξηλώνεται το πουλόβερ» και παραχωρήθηκαν τρία «Ξενία» της Κρήτης, το «Ξενία» της Σπάρτης και της Άρτας.

    Έρχομαι σε επαφή με τους αρμόδιους παράγοντες και στο Υπουργείο Τουρισμού και Πολιτισμού αλλά και στο Ταμείο Αξιοποίησης και μου αναφέρουν ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει ο αρχικός σχεδιασμός της ενιαίας αξιοποίησης διότι τα «Ξενία». άρχισαν να αφαιρούνται από το καλάθι.

    Ήρθε κατόπιν προς συζήτηση και ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός – δεν έχει πάρει ακόμη ΦΕΚ- όπου συνεχίστηκε η ίδια λογική, με την αφαίρεση των «Ξενία» της Καλαμπάκας και της Σάμου.

    Τελικά, τι έμεινε στο καλάθι; Έμειναν το «Ξενία» της Καστοριάς, το «Ξενία» της Χίου και ένα δυο ακόμη. Ρωτώ εκ νέου το Ταμείο Αξιοποίησης Περιουσίας αν υπάρχει περίπτωση να τα αξιοποιήσουντους και μου απαντούν «όχι».

    Τώρα αναζητούμε τον Υπουργό κ. Γερουλάνο, να μας διαβεβαιώσει ότι δεν υπάρχει άλλη προοπτική αξιοποίησης, προκειμένου να κάνετε αποδεκτή την τροπολογία που σας κατέθεσα με τη συνάδελφό μου την κυρία Τσουρή και να περάσει το «Ξενία» Χίου στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

    Υπενθυμίζω ότι ήταν από την αρχή λάθος αυτό που έγινε. Έπρεπε να προκηρυχθούν όλα μαζί. Δεν έγινε.

    Κύριε Υπουργέ, θα σας δώσω μια φωτογραφία. Τη δείχνω και στους συναδέλφους. Αυτό είναι το κουφάρι του «Ξενία» της Χίου.

    Περιμένω να δω τι θα πει η Κυβέρνηση σε περίπτωση που δεν δεχθείτε τη ρύθμιση. Περιμένω μία αξιόπιστη απάντηση. Θα αναζητήσω επίσης τον κ. Γερουλάνο προκειμένου να προσκομίσει ει δυνατόν γραπτή διαβεβαίωση, αν και νομίζω ότι δεν χρειάζεται. Πιστεύω ότι θα πράξετε το σωστό και δεν θα αφήσετε να εγκαταλειφθεί ένα τέτοιο ακίνητο.

    Ευχαριστώ.

Comments are closed.