• Ολομέλεια – Ομιλία Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστή Μουσουρούλη επί του Σ/Ν «Ρυθμίσεις στη φορολογία εισοδήματος Ρυθμίσεις θεμάτων Υπουργείου Οικονομικών και λοιπές διατάξεις»

    Ομιλία

    Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου

    ΚΩΣΤΗ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗ

    Συζήτηση επί του Σχεδίου Νόμου

    «Ρυθμίσεις στη φορολογία εισοδήματος Ρυθμίσεις θεμάτων Υπουργείου Οικονομικών και λοιπές διατάξεις»

    Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι, θα ήθελα, πρώτα απ’ όλα, να ευχηθώ καλή χρονιά, με  υγεία, δύναμη για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες.

    Η χρονιά αυτή θα είναι μια διαφορετική  χρονιά, θα είναι μια χρονιά ορόσημο για την ανασυγκρότηση της χώρας. Οι απαιτήσεις των πιο ριζοσπαστικών μεταρρυθμίσεων των τελευταίων δεκαετιών είναι πάρα πολύ μεγάλες.  Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε  ότι λίγοι είναι εκείνοι που τις έχουν αντιληφθεί και ακόμα λιγότεροι είναι εκείνοι που πιστεύουν στην αναγκαιότητά τους. Αυτό καταλαβαίνω από τις συζητήσεις που γίνονται σε αυτήν εδώ την Αίθουσα. Και δεν αναφέρομαι βεβαίως σε όσους τις επικρίνουν για να υπεκφεύγουν, ούτε και σε εκείνους που επισωρεύουν ένταση για να τις εμποδίσουν.

    Ο Υπουργός οικονομικών είπε πολύ σωστά στην ομιλία του ότι οι μεταρρυθμίσεις  δεν επέρχονται αυτομάτως  με την ψήφιση ενός νόμου. Θα προσέθετα ότι δεν είναι ούτε θέμα ψήφισης ενός νόμου, ούτε και θέμα κάποιας οικονομικής εξίσωσης. Είναι τελείως διαφορετικό. Πρόκειται για μια αλλαγή αντιλήψεων και συμπεριφορών μέσα από την οποία θα αποκτήσουμε ως χώρα μια νέα ταυτότητα γιατί αυτή που έχουμε έληξε. Και αυτό βεβαίως έχει κόστος και αυτό το κόστος δεν είναι μόνο οικονομικό. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα :

    Ο έλεγχος της νομιμότητας και της οικονομικότητας μιας δαπάνης ενός έργου, μιας προμήθειας, από μόνος του δεν αρκεί. Ο έλεγχος της σκοπιμότητας του έργου, της δαπάνης, της προμήθειας, υπό στρατηγικό σχεδιασμό είναι αυτό που όπως σας είπα προηγουμένως, σηματοδοτεί την αλλαγή αντίληψης. Γίνεται; Δεν γίνεται εύκολα, με την έννοια του στρατηγικού σχεδιασμού ποτέ μα ποτέ δεν τα πήγαμε καλά σε αυτήν εδώ τη χώρα.

    Με άλλα λόγια,  αυτό που μέχρι σήμερα υπήρξε ανάθεμα, από εδώ και μπρος πρέπει  να είναι  ευαγγέλιο. Πιστέψετε με, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, προετοιμάζοντας το στρατηγικό σχεδιασμό για την ανάπτυξη της λιμενικής υποδομής της χώρας έχω πραγματικά εκπλαγεί από τις απόψεις που κατατίθενται από θεσμικούς φορείς σε σχέση με το πώς βλέπουν το λιμάνι τους σε μια ευρωπαϊκή χώρα, η οποία διεκδικεί μερίδιο αγοράς σε κάθε πτυχή μιας λιμενικής δραστηριότητας. Τα κρατώ και κάποια στιγμή θα γράψω βιβλίο.

    Θέλω να σταθώ εδώ και να αναφερθώ – και αυτό σχετίζεται με αυτά που είπα τώρα – σε μια δήλωση που έκανε, αγαπητοί συνάδελφοι του  ΣΥΡΙΖΑ, ο Γραμματέας της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής, του κόμματός σας ο οποίος δήλωσε ότι « ο ΣΥΡΙΖΑ  θα αξιοποιήσει κάθε δυνατότητας προκειμένου να ανακτηθεί η  περιουσία που απώλεσε ο ελληνικός λαός αυτά τα χρόνια » και όταν ρωτήθηκε « αν στην περιουσία του ελληνικού λαού περιλαμβάνεται και το λιμάνι της Cosco ; » απάντησε « τότε ναι, θα το πάρουμε και αυτό πίσω », πέρα από  τον ΟΤΕ και τη ΔΕΗ όπως είπε.

    ΖΩΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ : Το λιμάνι της Cosco, είπατε;

    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ : (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου) :

    Έτσι είπε εκείνος.

    ΖΩΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ : Το λιμάνι της Cosco,…;

    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ : (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου) :

    Το λιμάνι που παραχωρήθηκε στην Cosco. Διαβάζω ακριβώς τη δήλωση του Γραμματέα της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής. Το λιμάνι που έχει παραχωρηθεί στην Cosco, κυρία Κωνσταντοπούλου είναι το σωστό.

    ΖΩΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ : Εκ παραδρομής..

    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ : (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου) :

    Διαβάζω τη δήλωση του και προσέχω πολύ καλά τι διαβάζω και τι λέω. Κοιτάξτε, το άλμα στο παρελθόν είναι πάρα πολύ εύκολο και ακούγεται ευχάριστα και φέρνει και ψήφους. Εγώ πιστεύω ότι η Μεταπολίτευση μας έχει τελειώσει, άσχετα αν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν το έχει καταλάβει. Κατά τη γνώμη μας, το λιμάνι του Πειραιά και οποιοδήποτε λιμάνι θα ανήκει σε όλους τους Έλληνες όταν αναδειχθεί το πλήρες οικονομικό δυναμικό του. Αυτό δεν έχει συμβεί. Και αυτό είναι αλλαγή αντίληψης.

    Θα ήθελα τώρα να αναφερθώ στο άρθρο 26 του σχεδίου νόμου με το οποίο διευρύνεται η συμβολή της ναυτιλιακής βιομηχανίας στην προσπάθεια στήριξης των δημοσιονομικών εσόδων.

    Θεσπίζεται με τη ρύθμιση αυτή για πρώτη  φορά η υποχρέωση καταβολής φόρου και για τα υπό ξένη σημαία πλοία, τα οποία διαχειρίζονται αλλοδαπές ή ημεδαπές εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα. Για λόγους ίσης μεταχείρισης, ο φόρος αυτός  θα είναι ανάλογος του φόρου χωρητικότητας που καταβάλλουν ήδη τα πλοία υπό ελληνική σημαία και θα υπολογίζεται με τα ίδια ακριβώς κριτήρια και με τους ίδιους συντελεστές, που ισχύουν για τα πλοία υπό ελληνική σημαία.

    Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται κάτι ιδιαίτερα σημαντικό. Δημιουργείται και ενισχύεται ο φορολογικός δεσμός των εγκατεστημένων στην Ελλάδα διαχειριστικών εταιρειών με τη φορολογική διοίκηση.

    Πρόκειται για μία ρύθμιση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι απολύτως συμβατή με τους ευρωπαϊκούς κανόνες, η οποία πιστεύουμε ότι θα συμβάλει ακόμα περισσότερο στην εγκατάσταση ναυτιλιακών εταιρειών στη χώρα μας, αλλά και στην ενίσχυση όλου του ναυτιλιακού πλέγματος.

    Θα ήθελα στο σημείο αυτό να αναφερθώ επιγραμματικά σε ορισμένα στοιχεία οικονομικού χαρακτήρα που έχουν να κάνουν με την ελληνόκτητη ναυτιλία.

    Η ελληνική ναυτιλία, όπως γνωρίζετε οι περισσότεροι, κατέχει την  πρώτη θέση διεθνώς, με τις δραστηριότητες να επικεντρώνονται κατά 97% – 98% σχεδόν  στο διεθνές θαλάσσιο εμπόριο και με έναν εντυπωσιακό συντελεστή μέσης  ηλικίας των πλοίων  στα 10,5 χρόνια.

    Ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί τρεις χιλιάδες τριακόσια είκοσι πέντε πλοία αντιπροσωπεύονταςπερίπου το 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Επιπρόσθετα, με την αρνητική εξέλιξη του μεταφερόμενου έργου διεθνώς και αυτό το γνωρίζουν όλοι όσοι ασχολούνται με τον κλάδο, βρισκόμαστε στα χαμηλά του κύκλου της παγκόσμιας ναυτιλίας. Στο ελληνικό νηολόγιο είναι καταγεγραμμένα περίπου δύο χιλιάδες πλοία. Ο δε αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα φτάνει τις χίλιες τριακόσιες.

    Γιατί τα λέω όλα αυτά; Για να αντιληφθούμε όλοι την πολύτιμη συνεισφορά της ναυτιλίας στην οικονομική και κοινωνική συνοχή της χώρας, αλλά και στο ότι η επιβολή του φόρου αυτού αντανακλά την ανάγκη συμμετοχής όλων ανεξαιρέτως των οικονομικών φορέων στην προσπάθεια ανάκαμψης. Ενισχύουμε, δηλαδή, την ήδη μεγάλη συνεισφορά του κλάδου της ναυτιλίας σ’ αυτήν την προσπάθεια.

    Είναι μάλλον βέβαιο ότι αν ρωτήσω συναδέλφους πως θεωρούν ότι μπορούν να επιτύχουμε ένα απολύτως δίκαιο φορολογικό σύστημα, χωρίς να θίξουν καμία κοινωνική ομάδα, χωρίς να δημιουργήσουν πρόβλημα σε κανέναν πολίτη ή σε καμία επιχείρηση, θα δυσκολευθούν να το πράξουν.

    Εδώ θα μπορούσα κάλλιστα να απευθυνθώ στο ΣΥΡΙΖΑ και να πω ότι με πολλή χαρά θα μπορούσαμε να συζητήσουμε σ’ αυτήν εδώ την Αίθουσα μια πρόταση ενός δικού σας φορολογικού νομοσχεδίου. Να δούμε και τα νούμερα, να δούμε και τις προοπτικές, να δούμε και τη χρηματοδότηση. Ας τα δούμε λοιπόν αυτά και θα απαντηθούν πολλά.

    Φορολογικό σχέδιο – και εδώ έχει μεγάλη σημασία –  σε ορθολογική βάση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επιτυγχάνεται μόνο όταν υπάρχει σταθερότητα και  ένα λειτουργικό και αποδοτικό  παραγωγικό σύστημα. Τότε μόνο με τη φορολογία  επέρχεται μια δίκαιη ανακατανομή του πλούτου. Στη φάση αυτή που βρισκόμαστε, δηλαδή στη φάση αναδιαμόρφωσης του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, είναι βέβαιο ότι δεν μπορούμε να επιτύχουμε ένα απολύτως ορθολογικό και δίκαιο φορολογικό μοντέλο.

    Όμως, οι αδικίες που έγιναν θα αποκατασταθούν και αυτό αποτελεί διαβεβαίωση της  Κυβέρνησης και του ίδιου του Πρωθυπουργού.

    Παρά τις αντίξοες και τις πολλές ιδιόμορφες συνθήκες, τώρα έχουμε δύο μεγάλες ευκαιρίες. Η πρώτη μεγάλη ευκαιρία είναι η αναμόρφωση των φορολογικών μηχανισμών. H δεύτερη – ακούστηκε και προηγουμένως είναι να αποκτήσει ο Έλληνας φορολογική συνείδηση και να το αποδείξει εμπράκτως, κυρίως εκείνοι που έχουν τη μεγαλύτερη δυνατότητα εισφορών, γιατί στις πολιτισμένες κοινωνίες η συνείδηση είναι πιο αυστηρή από την αστυνόμευση και τον έλεγχο.

    Γι’ αυτό, λοιπόν, ας κρίνουμε το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου έχοντας πάντα κατά νου αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη αυτήν τη δεδομένη στιγμή και με το χέρι στη καρδιά ας αναλογιστούμε το μερίδιο ευθύνης και συνεισφοράς του καθενός από εμάς στην εργώδη προσπάθεια αναμόρφωσης και ανασυγκρότησης της χώρας.

    Ευχαριστώ.

    (Χειροκροτήματα  από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

    ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια – Τσαρουχά) : Ευχαριστούμε κι εμείς, κύριε Υπουργέ.

Comments are closed.