Ολομέλεια – Ομιλία περί του νομοσχεδίου για ΙΚΑ-ΕΤΑΜ
«Κανονισμός Ασφάλισης ΙΚΑ – ΕΤΑΜ και λοιπές διατάξεις».
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Δεν θα ανέβω στο Βήμα. Η τελευταία, μάλλον, ομιλία μου σ’ αυτή τη Βουλή θα είναι από το έδρανο. Πήρα το λόγο για πρώτη φορά πριν από δυόμισι χρόνια. Θέλω να κρατήσω αυτή την ανάμνηση. Όπως και άλλοι συνάδελφοι, είμαι εδώ μέχρι την τελευταία ημέρα, συναισθανόμενος την τιμή και την ευθύνη της εντολής των πολιτών της Χίου, των Ψαρών και του Οινουσών. τους υποσχέθηκα ότι θα προσπαθήσω να φανώ αντάξιος της εμπιστοσύνης τους. Δεν ξέρω εάν τα κατάφερα, ξέρω όμως ότι σε εκείνη την παρθενική μου ομιλία, είχα εκφράσει την ελπίδα πως η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ θα έκανε δεύτερες σκέψεις για το ολέθριο σφάλμα της, να καταργήσει το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Δυστυχώς, διαψεύστηκα και τα αποτελέσματα τα βλέπουμε σήμερα. Το μέγα της θαλάσσης κράτος διαλύθηκε.
Κυρία Πρόεδρε, είναι σε εξέλιξη μια απεργία της ΠΝΟ. Ποιοι διαπραγματεύονται από πλευράς Κυβέρνησης με την ΠΝΟ; Η κ. Διαμαντοπούλου για ζητήματα ναυτιλίας και ναυτικής εκπαίδευσης και για ό,τι θα περισσέψει από τον «Οίκο Ναύτου», αν ψηφιστεί το σημερινό νομοσχέδιο. Ο κ. Λοβέρδος ως εποπτεύων Υπουργός του ΕΟΠΥΥ, στον οποίον εντάσσεται ο «Οίκος Ναύτου». Ο κ. Κουτρουμάνης ως αρμόδιος για την εποπτεία του ΝΑΤ και των λοιπών λογαριασμών που υπάγονται στον ΝΑΤ. Και, τέλος, ο κ. Χρυσοχοϊδης ως εποπτεύων του Λιμενικού Σώματος. Είναι τέσσερις οι Υπουργοί. Ας μην αναφερθώ καλύτερα, στο διεθνές ρεζιλίκι που υφίσταται η ναυτιλία, όταν, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τη χώρα δεν την εκπροσωπεί ένας Υπουργός όπως παλιότερα, αλλά δύο, τρεις ή ακόμα και τέσσερις Υπουργοί.
Έρχομαι στην απεργία. Κατ’ αρχήν, ακόμα και να λυθεί τώρα που μιλάμε, η ζημιά έχει γίνει. Τα πλοία δεν έχει κανένα νόημα να κάνουν δρομολόγια, διότι έχουν γίνει ήδη ακυρώσεις εισιτηρίων. Οι εφοπλιστές δεν έχουν κανένα συμφέρον να τα εκτελέσουν. Θα ταξιδεύουν άδεια τα πλοία.
Όμως, δεν θα μείνω σε αυτό. Περίμενα από την Κυβέρνηση ένα ίχνος αυτοκριτικής για τα δεινά που επέφερε στη ναυτιλία. Θα σταθώ στη δεκαετία του ’80, θυμίζοντας το ν.1405/1983 και το ν.1711/1987, με τους οποίους χορηγήθηκαν συντάξεις μαϊμού στους ναυτικούς με μια μόνο υπηρεσία ή με ελάχιστη υπηρεσία πέντε ετών.
Έρχομαι στο σήμερα. Με το άρθρο 27 του ν.3862/2010, εντάσσεται από 1/1/2013 ο κλάδος κύριας σύνταξης του ΝΑΤ στον κλάδο σύνταξης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, αφού προηγηθεί, όπως λέει η νομοθεσία, αναλογιστική μελέτη.
Με το ν.3986/2011, γνωρίζουμε όλοι ότι μειώθηκε η χρηματοδότηση του ΝΑΤ κατά 50 εκατομμύρια ευρώ το 2011. Με τον ίδιο νόμο, από το 2012 μέχρι το 2015, η χρηματοδότηση αυτή μειώνεται κατά 100 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Με το ν.3978/2011, καταργήθηκε το κεφάλαιο ασφάλισης επιβατών και οχημάτων, με αποτέλεσμα το ΝΑΤ να υποστεί νέο πλήγμα και να χάσει έσοδα περίπου 40 εκατομμυρίων ευρώ.
Αποτέλεσμα όλων αυτών, κύριοι Υπουργοί, ήταν το ΝΑΤ και ο «Οίκος Ναύτου» –γιατί συνδέονται τα οικονομικά τους- να έχουν υποστεί μείωση στα αποθεματικά τους και εκτός από το θέμα των συντάξεων να κινδυνεύει και η λειτουργία τους.
Έρχομαι τώρα στο ν.3965/2011, τον ιδρυτικό νόμο του ΕΟΠΥΥ και στο άρθρο 17. Είχατε προβλέψει τότε, κύριε Υπουργέ, τη δυνατότητα ένταξης σε αυτόν και άλλων φορέων, χωρίς όμως να κάνετε καμία αναφορά στον «Οίκο Ναύτου». Είχατε αναφερθεί μόνο στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, στον ΟΓΑ, στον ΟΑΕΕ και ΟΠΑΔ.
Στη συνέχεια, με τον ν.3918/2011 και το άρθρο 31 εντάξατε τον «Οίκο Ναύτου» στο ενιαίο σύστημα υπηρεσιών υγείας.
Τέλος, με την παράγραφο 17 του άρθρου 13 του ν.4052/2012, τον εντάξατε, από την 1/4/2012, στον ΕΟΠΥΥ. Η δική μας θέση ήταν ξεκάθαρη. Ψηφίσαμε αυτήν τη διάταξη. Είχαμε όμως ζητήσει να ανασταλεί, όπως κάνουμε και τώρα, η ένταξη του «Οίκου Ναύτου» στον ΕΟΠΥΥ και να γίνει μια αναλογιστική μελέτη βιωσιμότητας.
Ο κύριος Υπουργός με ανακοίνωση που εξέδωσε σήμερα, μας έψεξε, επειδή εξακολουθούμε να ζητάμε την αναστολή αυτή. Μας λέει, «το είχατε ψηφίσει τότε», παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι ο ΕΟΠΥΥ υπολειτουργεί και προσπαθεί να αντιμετωπίσει την κατάσταση με εγκυκλίους.
Να σας δώσω ένα παράδειγμα, που δεν αφορά μόνο στην εκλογική μου περιφέρεια, τη Χίο, αλλά και σε όλη την Ελλάδα.
Οι ιδιώτες γιατροί δεν έχουν συμβληθεί με τον ΕΟΠΥΥ, με αποτέλεσμα η πλειοψηφία των ασφαλισμένων να απευθύνεται στο ΙΚΑ και στα νοσοκομεία. Για να καταλάβουμε ποια είναι η διαφορά, θα σας πω το εξής. Στη Χίο υπάρχουν δεκατέσσερις χιλιάδες δικαιούχοι του «Οίκου Ναύτου», δηλαδή το ¼ του πληθυσμού. Το καλοκαίρι φθάνουν τις είκοσι χιλιάδες. Η αδυναμία του ΕΟΠΥΥ να τους εξυπηρετήσει είναι μαθηματικά βέβαιο, ότι θα οδηγήσει σε πλήρη κατάρρευση όλο το σύστημα παροχής υπηρεσιών υγείας στο Νομό, διότι όλοι αυτοί θα απευθύνονται στο ΙΚΑ και τα νοσοκομεία. Κατάρρευση! Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο ζητήσαμε αναστολή. Εάν υπήρχαν οι προϋποθέσεις απορρόφησης από τον ΕΟΠΥΥ, εάν λειτουργούσε ο ΕΟΠΥΥ, θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε μαζί σας.
Ο κύριος Υπουργός έσπευσε να κρυφτεί πίσω από το γεγονός ότι και εμείς ψηφίσαμε τη διάταξη. Βεβαίως. Αλλά τη στιγμή αυτή το παραδοτέο σας είναι μηδέν ως προς τον ΕΟΠΥΥ. Ειδικά σε περιοχές, όπως είναι η Χίος και ο Πειραιάς, το σύστημα θα καταρρεύσει. Αυτό θέλετε; Δεν νομίζω. Πρέπει, λοιπόν, να πάρετε τη σωστή απόφαση.
Θέλω, επίσης, να εκφράσω και ένα παράπονο. Επειδή η αντίδρασή μας για τον ΕΟΠΥΥ δεν είναι όψιμη, καταθέτω στα Πρακτικά ερώτηση που έκανα σχετικά με το θέμα στις 24/11/2011, η οποία δεν απαντήθηκε, αλλά και στις 18/1/2012, που επίσης έμεινε αναπάντητη.
Κύριε Υπουργέ, δεν έχετε καμία απολύτως αιτιολογία. Γιατί αγνοήσατε τον κοινοβουλευτικό έλεγχο; Με αυτές τις ερωτήσεις είχα επισημάνει τον κίνδυνο που υπάρχει σε περιοχές, όπως η Χίος, ο Πειραιάς και εσείς με αγνοήσατε.
Αναγκάστηκα λοιπόν, στις 30 Μαρτίου 2012, μετά από συζήτηση που κάναμε στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων, της οποίας δεν είμαι μέλος, να σας μεταφέρω την αγωνία μου και με επιστολή.
Επειδή ο Υπουργός εξέδωσε ανακοίνωση, αναφέροντας ότι η διάταξη του άρθρου 13 του ν.4052 ψηφίστηκε από τη Νέα Δημοκρατία, επαναλαμβάνω – και το λέω και για τα Πρακτικά – ότι ήταν μία γενική διάταξη, η οποία δεν ρύθμιζε κανένα διοικητικό και οικονομικό θέμα. Δεν ρύθμιζε κανένα θέμα παροχών σε χρήμα, δωρεών ή ακίνητης περιουσίας. Επίσης, δεν προέβλεπε το παραμικρό για ένα στάδιο μετάβασης προς τον ΕΟΠΥΥ του Οίκου Ναύτου που είναι και μία ιδιάζουσα περίπτωση.
Κατά τη γνώμη μου, για τη μακριά νύχτα που ζει η χώρα, υπεύθυνο είναι το ΠΑΣΟΚ. Έχετε μία ευκαιρία έστω και στο παρά πέντε, να διορθώσετε τη ζημιά που κάνατε στη ναυτιλία. Θέλω, κύριε Υπουργέ, να ακούσω ποιες θα είναι οι τελικές σας αποφάσεις, γιατί βλέπω ότι υπάρχει σύγχυση στην Κυβέρνηση.
Και κάτι τελευταίο. Για να σταθούμε καπετάνιοι στον τόπο μας, πρέπει να στηρίξουμε τη ναυτιλία – αυτό να το καταλάβουν όλοι – και εμείς εδώ, στην παρούσα Βουλή, αλλά και η επόμενη Βουλή να κάνει ότι είναι απαραίτητο.
Και αυτό, είμαι βέβαιος, ότι η κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά θα το πράξει.