• Ομιλία Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, στο σεμινάριο για την εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας που διοργανώνει το Ίδρυμα Μαρία Τσάκος – Διεθνές Κέντρο Ναυτικής Έρευνας και Παράδοσης

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
    ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΓΑΙΟΥ
    ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

    Πέμπτη, 30Μαϊου 2013

    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

    Ομιλία Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, στο σεμινάριο για την εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας που διοργανώνει το Ίδρυμα Μαρία Τσάκος – Διεθνές Κέντρο Ναυτικής Έρευνας και Παράδοσης

    «Κύριε Πρόεδρε του Ιδρύματος Μαρία Τσάκος,

    Αξιότιμοι εκπρόσωποι διεθνών οργανισμών και φορέων της ναυτικής και ναυτιλιακής κοινότητας,

    Σας καλωσορίζω στο Σεμινάριο για την κατανόηση και την εποικοδομητική εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας. Συγχαίρω το ίδρυμα Μαρία Τσάκου για την πρωτοβουλία αλλά και την αρτιότητα της διοργάνωσης και ευχαριστώ το Ίδρυμα Ευγενίδη για τη φιλοξενία. Ιδιαίτερα ευχαριστώ τους επισκέπτες από τους διεθνείς οργανισμούς και φορείς που δέχτηκαν με προθυμία να συμβάλουν στις συζητήσεις.

    Κυρίες και κύριοι,

    Η Διεθνής Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας Σύμβαση είναι ο παγκόσμιος καταστατικός χάρτης των ναυτικών. Είναι η δέσμευση στις αρχές της αξιοπρεπούς εργασίας και διαβίωσής τους επί των πλοίων. Η διασφάλισή τους ότι θα έχουν τα ίδια δικαιώματα παντού και ότι αυτά θα γίνονται παντού σεβαστά και με τρόπο ομοιόμορφο. Τέλος, είναι άλλη μια απόδειξη της αξίας της συμμετοχικής διαδικασίας κατά τη λήψη των αποφάσεων για κοινά αποδεκτούς κανόνες.

    Συχνά, ο φίλος μου ο Ευθύμιος Μητρόπουλος, έμπειρος «καπετάνιος» στα ναυτιλιακά θέματα, για πολλά χρόνια στο τιμόνι του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, λέει: «Χωρίς τη ναυτιλία ο κόσμος μας δεν θα μπορούσε να υφίσταται, χωρίς ναυτικούς δεν θα μπορούσε όμως με τη σειρά της να λειτουργεί η ναυτιλία»!

    Συμφωνώ και επαυξάνω λέγοντας: «Με απογοητευμένους ναυτικούς επάνω στο πλοίο, η ναυτιλία θα μπορούσε ίσως να λειτουργεί, αλλά δεν θα μπορούσε να είναι η κινητήρια δύναμη του κόσμου μας». Ο ναυτικός επάνω στο πλοίο δεν αποτελεί απλό αμειβόμενο εργαζόμενο, αλλά αφιερώνει στην κυριολεξία την ύπαρξή του στην καλή λειτουργία του πλοίου, στη διασφάλιση των συμφερόντων του πλοιοκτήτη και του ναυλωτή, αλλά και την ασφάλεια των εμπορευμάτων.

    Η πρωτοπόρος στη ναυτιλία Ελλάδα αποφάσισε να στηρίξει ενεργά από την αρχή την ιδέα της αναθεώρησης και ενοποίησης των διεθνών κανόνων για τις συνθήκες εργασίας και διαβίωσης των ναυτικών στα πλοία. Υλοποίησε την απόφασή της με την ουσιαστική συμμετοχή της σε όλα τα στάδια διαμόρφωσης και κατάρτισης της Σύμβασης. Και αυτή η συμμετοχή αναγνωρίστηκε ευρέως.

    Θυμίζω ότι ο ένας από τους δύο εισηγητές της Σύμβασης ενώπιον της Ολομέλειας της Γενικής Συνδιάσκεψης της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας ήταν ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου. Ο ίδιος χαρακτήρισε τη διαδικασία υιοθέτησης της Σύμβασης ως Οδύσσεια ― χαρακτηριστική έκφραση που χρησιμοποιούμε στην Ελλάδα όταν αντιμετωπίζουμε επίπονες και για μακροχρόνιες δυσκολίες. Γιατί οι δυσκολίες για την ολοκλήρωση και υιοθέτηση της Σύμβασης κράτησαν 6 χρόνια, από το 2000 μέχρι την 23η Φεβρουαρίου 2006.

    Η δεύτερη φάση για τη Σύμβαση αρχίζει από την επίσημη ημερομηνία ισχύος της διεθνώς: την 20ή Αυγούστου 2013. Προσωπικά πιστεύω ότι αυτή η φάση είναι εξίσου σημαντική με την πρώτη. Σίγουρα, στην αρχή, θα υπάρξουν δυσκολίες, γι’ αυτό άλλωστε η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας θα εκδώσει σχετικές οδηγίες για ευελιξία κατά τους πρώτους 12 μήνες. Το διάστημα αυτό είναι αρκετό για προσαρμογή αλλά και για την αντιμετώπιση τυχόν δυσκολιών κατά την εφαρμογή της Σύμβασης.

    Κυρίες και κύριοι,

    Η Ελλάδα κύρωσε τη Σύμβαση με τον νόμο 4078/2012. Η όποια καθυστέρηση οφείλεται κυρίως στις προηγούμενες διοικητικές ανακατατάξεις του Υπουργείου Ναυτιλίας. Αισθάνομαι ικανοποίηση γιατί, τον Σεπτέμβριο του 2012, δύο μόνο μήνες μετά την ανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και την ανάληψη των καθηκόντων μου, είχα την τιμή να εισηγηθώ στη Βουλή των Ελλήνων την ψήφιση του σχετικού κυρωτικού νόμου. Από τότε άρχισε μια εργώδης προσπάθεια για την προσαρμογή της εσωτερικής μας νομοθεσίας η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί τις προσεχείς ημέρες.

    Πάντως η προσπάθεια αποδείχτηκε δυσκολότερη από ό,τι αρχικά φαινόταν, παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα είχε κυρώσει τις περισσότερες από τις Συμβάσεις που ενοποιούνται με τη ΔΣ Ναυτικής Εργασίας, 2006. Είμαι αισιόδοξος ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι – ναυτιλιακές διοικήσεις, πλοιοκτήτες και ναυτικοί – θα τηρήσουν τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη Σύμβαση, επιβεβαιώνοντας στην πράξη τη σπουδαιότητά της.

    Κυρίες και Κύριοι,

    Οι Κοινοβουλευτικές μου υποχρεώσεις δεν μου επιτρέπουν, παρά την επιθυμία μου, να παρακολουθήσω τις εργασίες του Σεμιναρίου. Οι συνεργάτες μου θα με πληροφορήσουν για όσα ενδιαφέροντα θα συζητηθούν. Θα ήθελα κλείνοντας να σας διαβεβαιώσω ότι η ελληνική ναυτιλιακή διοίκηση θα συνεχίσει να προασπίζεται τις αρχές του ελεύθερου και θεμιτού ανταγωνισμού στις διεθνείς ναυτιλιακές μεταφορές και να παρεμβαίνει ουσιαστικά υποστηρίζοντας τις κοινά αναγνωρισμένες ιδιαιτερότητές της ναυτιλίας και της ναυτικής εργασίας.

    Κηρύσσω την έναρξη των εργασιών του Σεμιναρίου εφαρμογής της Διεθνούς Ναυτιλιακής Σύμβασης 2006 και σας εύχομαι καλή επιτυχία.

    Ευχαριστώ πολύ.

Comments are closed.