• Συνέντευξη Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, στο ραδιοφωνικό σταθμό Nova Sport FM 94.6, στην εκπομπή «Drive and Travel» στον δημοσιογράφο Δημήτρη Μπαλή

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
    ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΓΑΙΟΥ
    ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

    Δευτέρα, 03 Ιουνίου 2013

    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

    Συνέντευξη Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, στο ραδιοφωνικό σταθμό NovaSportFM 94.6, στην εκπομπή «DriveandTravel» στον δημοσιογράφο Δημήτρη Μπαλή

    Δημοσιογράφος: Έχουμε στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής μας γραμμής τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, τον κ. Κωστή Μουσουρούλη. Καλό μεσημέρι Υπουργέ. Τι κάνετε;

    Υπουργός: Καλό μεσημέρι σε όλους.

    Δημοσιογράφος: Συνήθως όταν αρχίζει μπαίνει η άνοιξη και καλοκαιριάζει τότε θυμούνται όλοι την θάλασσα. Δεν είναι όμως έτσι.

    Υπουργός: Τουλάχιστον σε αυτό το Υπουργείο αυτό συμβαίνει σπανίως. Κανείς δεν υπάρχει εδώ που να ασχολείται με την θάλασσα μόνο τους θερινούς μήνες. Το Υπουργείο ασχολείται με την θαλάσσια πολιτική, όλο τον χρόνο και τις 365 ημέρες. Νύχτα – μέρα.

    Δημοσιογράφος: Που βρισκόμαστε τώρα; Σε ποιο στάδιο, διότι το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε παρατηρήσει μία έξαρση δραστηριοτήτων και το θέμα βέβαια είναι επίκαιρο με τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις και τα κόστη και δώσατε δύο απαντήσεις σε επίκαιρες ερωτήσεις στην Βουλή προ ημερών. Έχουμε την κρουαζιέρα, τις μαρίνες, τον θαλάσσιο τουρισμό. Ζητήματα πολλά, ε;

    Υπουργός: Αρκετά. Καταρχήν σε ότι αφορά στην επιχειρηματικότητα στα νησιά, που είναι πολύ σημαντικό θέμα. Να σας πω ότι μόλις προχθές ξεκίνησα ένα νέο πρόγραμμα το οποίο το σχεδιάσαμε μαζί με το Υπουργείο Ανάπτυξης και το Υπουργείο Τουρισμού, προκειμένου να ενισχύσουμε τις επιχειρήσεις τις τουριστικές στα νησιά. Είναι ένα πρόγραμμα με ευνοϊκούς όρους χρηματοδότησης και αφορά κυρίως τις πολύ μικρές και τις μικρές επιχειρήσεις στα νησιά και δίνει δάνεια αρκετά σημαντικά στις μικρές ιδιωτικές επιχειρήσεις, από 10 έως 30 χιλιάδες ευρώ και αυτό δεν είναι μόνο για να τονώσει την τοπική ανάπτυξη αλλά είναι ένα πρόγραμμα σχεδιασμένο ακόμα και για την αισθητική βελτίωση μικρών τουριστικών επιχειρήσεων στα νησιά. Είναι ένα πρόγραμμα που πιστεύω ότι θα πάει πάρα πολύ καλά.

    Δημοσιογράφος: Το θέμα ξέρετε με τα προγράμματα – καλοπροαίρετα σας κάνω την ερώτηση – παρατηρώντας και το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ και το πρόγραμμα της Γενικής Επιχειρηματικότητας και άλλα προγράμματα που έχει τρέξει ο ΣΕΤΕ, βγαίνει ένας προϋπολογισμός και ξεπερνιέται τρεις και τέσσερις και πέντε φορές πάνω από τις αιτήσεις. Από τη μία είναι καλό γιατί υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, αλλά από την άλλη πλευρά δείχνει ότι το πρόβλημα της ανεργίας είναι τεράστιο και ότι προσπαθούν πάρα πολλοί να βρουν διεξόδους.

    Υπουργός: Στην επιχειρηματικότητα. Δεν έχουμε πολύ καλές σχέσεις σαν χώρα με την επιχειρηματικότητα γενικότερα. Σε άλλες χώρες η επιχειρηματικότητα διδάσκεται ακόμη και στα σχολεία, από το δημοτικό. Είναι μεγάλη συζήτηση, ας μην την κάνουμε τώρα. Εκείνο που έχει σημασία να δούμε ποια είναι τα μέσα από τα οποία μπορούμε να δώσουμε κυρίως στους νησιώτες, προκειμένου να μπορέσουν να επωφεληθούν από αυτό που έρχεται. Και τι είναι αυτό που έρχεται; Μεγάλη αύξηση του τουριστικού ρεύματος στη χώρα μας. Αυτό δεν το διαπιστώνω εγώ – το λένε όλοι οι διεθνείς παράγοντες και εκείνοι που κάνουν μελέτες προοπτικής. Και εδώ μάλιστα αξίζουν συγχαρητήρια στο Υπουργείο Τουρισμού, γιατί κάνουν πολύ μεγάλη προσπάθεια και όλο αυτό το τουριστικό κύμα που αναμένεται να επιστρέψει στην χώρα μας θα βοηθήσει πάρα πολύ και τις τοπικές οικονομίες, αλλά θα ανεβάσει και το ηθικό της επιχειρηματικής κοινότητας. Τα δικά μας μέτρα και αυτό το πρόγραμμα που σας είπα προηγουμένως είναι συμπληρωματικά σε όλο αυτό το πλαίσιο. Τώρα μου είπατε για την ακτοπλοΐα: Δεν θα πω αυτά που όλοι έχουμε εμπεδώσει – πόσο δύσκολη είναι η κατάσταση, οι αριθμοί είναι γνωστοί. Μέσα σε πέντε χρόνια χάθηκαν πολλά εκατομμύρια επιβάτες και πολλά εκατομμύρια οχήματα. Αυξήθηκε κατά 100% το κόστος καυσίμου…

    Δημοσιογράφος: Κυρίως Έλληνες επιβάτες χάθηκαν γιατί ταξιδεύουν ακτοπλοϊκά κατά εξοχήν οι Έλληνες, διότι οι ξένοι έρχονται κυρίως με τα τσάρτερ, αυτό ξέρω.

    Υπουργός: Έχουμε τις σταθερές συγκοινωνίες όλο τον χειμώνα, από εκεί τα στοιχεία είναι σίγουρα πολύ διαφορετικά και έχουμε και την κίνηση το καλοκαίρι. Η ακτοπλοΐα εξυπηρετεί περίπου 100 νησιά, είναι εθνικής σημασίας και πάνω σε αυτό ξεκινάμε και σε αυτό τελειώνουμε. Είναι δύσκολη η κατάσταση, πάντως αισιοδοξώ. Αισιοδοξώ ότι παρά τα θέματα βιωσιμότητας, με τις στρατηγικές κινήσεις που έχουν γίνει, με την προσπάθεια και στο θεσμικό πλαίσιο αλλά και με την καθημερινή παρακολούθηση της αγοράς, νομίζω ότι και οι ναυτικοί μας, το καταλαβαίνουν, θα τα λύσουμε τα προβλήματα. Το πρόβλημα της μη καταβολής των δεδουλευμένων θα επιληφθεί και προς αυτή την κατεύθυνση κάναμε μία τελευταία συνάντηση πριν από δύο ημέρες με τους ακτοπλόους. Δεν μπορείς να έχεις ομαλότητα όταν οι εργαζόμενοί σου είναι απλήρωτοι και αυτό είναι απαράδεκτο και νομίζω ότι θα επιλυθεί.

    Δημοσιογράφος: Το θέμα των ναύλων πώς πιστεύετε ότι θα μπορούσε να λυθεί – με την έννοια ότι ένας ξένος έρχεται και με περίπου 1000 ευρώ κάνει διακοπές με το τσάρτερ. Αλλά για να πάει ένας Έλληνας να πληρώσει ακτοπλοϊκά εισιτήρια, αυτοκίνητο για να πάει με την οικογένειά του, θέλει πολλαπλάσια χρήματα. Πως θα μπορούσε να λυθεί αυτό το ζήτημα κ. Υπουργέ;

    Υπουργός: Δεν θα σας δώσω την απάντηση που είναι αυτονόητη, ότι δεν είχαμε αυξήσεις αυτά τα χρόνια, ωστόσο είχαμε μείωση μισθών. Είχαμε μείωση εισοδημάτων για τους Έλληνες και αυτό ισοδυναμεί στην ουσία με αύξηση. Σε ό,τι αφορά στις άγονες γραμμές και στο κρατικό ναυλολόγιο κάναμε μία πολύ μικρή αναπροσαρμογή, ακριβώς αυτά που ορίζει η νομοθεσία. Παροτρύνουμε τις εταιρίες να κάνουν και αυτές προσφορές, όσο είναι δυνατόν αλλά ένας μόνο τρόπος υπάρχει για να πέσουν οι τιμές: Να αυξηθεί η κίνηση, να λειτουργεί σωστά ο ανταγωνισμός και να δώσουμε όσο περισσότερες διευκολύνσεις γίνεται σε αυτή την δραστηριότητα που επιβαρύνεται από πολλούς παράγοντες που δεν συνδέονται με την χώρα μας, εξωγενείς. Αυτό λοιπόν πρέπει να κάνουμε και νομίζω ότι εάν όλοι μαζί δουλέψουμε σωστά δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Παράλληλα, το ακτοπλοϊκό δίκτυο πρέπει να αναμορφωθεί και ξεκινήσαμε σαν Υπουργείο μία ευρύτερη διαβούλευση στις τοπικές κοινωνίες. Εμείς καθορίζουμε ένα ενδεικτικό ακτοπλοϊκό δίκτυο κάθε χρόνο και από εκεί και πέρα η ίδια η αγορά έρχεται και ανταποκρίνεται. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις, σε κάποιες περιπτώσεις όντως υπάρχει μία μικρή μείωση της συχνότητας της σύνδεσης.

    Δημοσιογράφος: Στις Βόρειες Σποράδες που τέθηκε και μία ερώτηση…

    Υπουργός: Κοιτάξτε, οι Β. Σποράδες συνδέονται με τον Άγιο Κωνσταντίνο και με τον Βόλο. Η ερώτηση ήταν εάν μπορούν να συνδεθούν με Θεσσαλονίκη – ή η Θεσσαλονίκη μάλλον να συνδεθεί με τον Βόλο και τις Β. Σποράδες. Εξήγησα στη Βουλή ότι καλώς ή κακώς – και πρέπει να το δεχτούμε αυτό – οι συνδέσεις βασίζονται στην ελεύθερη επιχειρηματική πρωτοβουλία. Δεν μπορούμε να αγονοποιήσουμε όλη την χώρα. Ακόμα και εάν είχαμε τους πόρους αυτό δεν είναι σωστό για μία αγορά που πρέπει να λειτουργεί ομαλά.

    Δημοσιογράφος: Να σας ρωτήσω τώρα. Είχαμε τα Ποσειδώνια, ένα πολύ σημαντικό Forum ήσασταν και εσείς εκεί, μιλήσατε. Χάνουμε πολλά δισεκατομμύρια στο θέμα της κρουαζιέρας και στο θέμα των μαρινών. Δηλαδή του ελλιμενισμού σκαφών. Πως θα μπορέσουμε να τα λύσουμε αυτά; Πως θα περάσουμε αυτό το σκόπελο;

    Υπουργός: Ας ξεφύγουμε από τις διαπιστώσεις, δεν είναι με το μέρος μας. Στην Μεσόγειο που είναι πολύ δυναμική αγορά, το 21% περίπου της παγκόσμιας αγοράς κρουαζιέρας, εμείς είμαστε τρίτοι σε αφίξεις, αλλά στα έσοδα είμαστε πάρα πολύ χαμηλά. Εάν θέλετε να σας δώσω ένα στοιχείο. Είμαστε περίπου στα 600 εκατομμύρια έσοδα ενώ η Ιταλία είναι στα 4,4 δις. Άρα τι πρέπει να κάνουμε; Πρέπει να δούμε που οφείλεται αυτό. Και δεν οφείλεται μόνο σε έλλειψη υποδομών. Οφείλεται και σε ελκυστικότητα των ελληνικών λιμένων για παροχή λιμενικών υπηρεσιών και δεν μιλώ μόνο για homeporting, αλλά και για τους λιμένες διέλευσης. Όταν λέμε λιμενικές υπηρεσίες εννοούμε λιμενικά τέλη, εξυπηρέτηση για τα απορρίμματα, κ.λ.π. Σαν Υπουργείο από τον Οκτώβριο ξεκινήσαμε κάποιες συζητήσεις με όλα τα λιμάνια που φιλοξενούν κρουαζιέρα και τον Νοέμβριο στείλαμε οδηγίες για το πώς οι βασικοί λιμένες κρουαζιέρας μπορούν να εξυπηρετήσουν καλύτερα και να γίνουν ελκυστικοί. Μην ξεχνάμε ότι όταν ήρθη το Καμποτάζ, αυτή η άρση που ήταν ιδιαίτερα θετική σε όρους προοπτικής συνέπεσε με την απίστευτη οικονομική και πολιτική αστάθεια που υπήρχε στην χώρα μας. Τώρα όμως που έχουν αποκατασταθεί αυτά, εκτιμάται ότι θα αποδώσει πραγματικά η τότε ρύθμιση. Να προσθέσω για τα λιμάνια – το είπα και στο Forum – η χώρα μας όπως έχουμε καταγράψει εδώ στο Υπουργείο διαθέτει 57 λιμάνια τα οποία μπορούν όλα να γίνουν προορισμοί κρουαζιέρας. Από αυτά σήμερα 30 μόνο μπορούν να φιλοξενήσουν κρουαζιέρα και κάποια πολύ οριακά. Προσοχή, μιλώ για μικρά κρουαζιερόπλοια. Δυστυχώς μέχρι σήμερα μόλις εννιά από όλα αυτά τα λιμάνια, δηλαδή τα γνωστά, Μύκονος – Σαντορίνη – Ηράκλειο – Κατάκολο – Χανιά – Κέρκυρα – Ρόδος και βεβαίως ο Πειραιάς ως αφετηρία, μόνο αυτά καλύπτουν σχεδόν το 100% της κίνησης.

    Δημοσιογράφος: Εννέα από τα πενήντα επτά. Αυτό πως μπορούμε να το διορθώσουμε δηλαδή;

    Υπουργός: Εννέα σήμερα, τριάντα μπορούν οριακά και πενήντα επτά έχουν την δυνατότητα στο μέλλον. Η συνδυασμένη ανάπτυξη των νέων προορισμών είναι το μυστικό και αυτό προσπαθούμε και με μικρά έργα υποδομής, αλλά κυρίως με το μείζων θέμα που τίθεται από όλες τις εταιρίες, το θέμα της ασφάλειας. Της ασφάλειας των πλοίων και των λιμενικών εγκαταστάσεων. Σας λέω λοιπόν ότι μετά από πολλή προσπάθεια τους τελευταίους μήνες έχουν επιλυθεί τα προβλήματα αυτά και το άκουσα μάλιστα με πολλή ευχαρίστηση να το αναγνωρίζουν και οι ξένοι συνομιλητές μας. Και το άλλο βέβαια, το γνωστό θέμα της προκαθορισμένης ημερομηνίας και ώρας κατά την οποία θα εξυπηρετηθεί ένα κρουαζιερόπλοιο. Να σας πω κάτι που με εντυπωσίασε. Ξένοι συνομιλητές μου, μου είπαν ότι σε πολλά λιμάνια δύο χρόνια πριν την άφιξη έχει οριστικοποιηθεί η θέση και η ώρα ελλιμενισμού. Λοιπόν προχωράμε, υπάρχουν πολύ καλά παραδείγματα και νομίζω ότι θα πάνε όλα καλά.

    Δημοσιογράφος: Ο θαλάσσιος τουρισμός είναι και εναλλακτικός. Πόσο μπορεί να συνεισφέρει στην διεύρυνση της τουριστικής περιόδου, αυτό που είπε και ο Πρωθυπουργός προχθές στην συνάντηση με το ΣΕΤΕ ότι η Ελλάδα είναι 12 μήνες –  αυτό πρέπει να καταλάβουμε, αυτό πρέπει να βάλουμε ως στόχο.

    Υπουργός: Το τουριστικό προϊόν όλα αυτά τα χρόνια που πέρασαν, δηλαδή ήλιος και θάλασσα έχει μπαγιατέψει και μας κατέστρεψε κιόλας. Εκείνο που έχει σημασία είναι ακριβώς αυτό – να ανοίξουμε τη βεντάλια και να καλύψουμε όλο το 12μηνο. Η κρουαζιέρα για παράδειγμα είναι ένα μέσο το οποίο ασφαλώς μπορεί να το κάνει. Και βλέπω και ενθαρρυντικά σημάδια διεύρυνσης του χρόνου. Τώρα τα υπόλοιπα είναι θέματα τα οποία ξέρετε, καλύτερος συνομιλητής από εμένα είναι η κα Όλγα Κεφαλογιάννη.

    Δημοσιογράφος: Σωστά. Ήθελα και ένα τελευταίο να σας ρωτήσω. Επειδή είναι πολύ σημαντικό θέμα την ανάπτυξη του Πειραιά με την Cosco, όλα αυτά τα οποία έχουν συμβεί, πρόκειται να συμβούν, ποια είναι η άποψή σας επί του θέματος; Πως την βλέπετε την κατάσταση;

    Υπουργός: Εμείς καλώς ή κακώς δεν έχουμε τη δυνατότητα να μπορέσουμε να κινητοποιήσουμε από μόνοι μας διεθνείς εταιρίες μεταφορών. Εταιρίες οι οποίες έχουν και τους πελάτες, έχουν και την πολύ υψηλού επιπέδου τεχνογνωσία για τη διαχείριση μίας τεράστιας λιμενικής εγκατάστασης. Από εκεί ξεκινάμε λοιπόν. Αυτό είναι το ένα. Το δεύτερο είναι τα δώρα που μας έχει κάνει η γεωγραφία και ειδικά για τον Πειραιά. Ο Πειραιάς είναι το πρώτο Ευρωπαϊκό λιμάνι, μπαίνοντας από το Suez. Στη ρότα λοιπόν του εξαγωγικού εμπορίου των γιγάντων της Ασίας βρίσκεται ο Πειραιάς. Αυτή η θέση είναι πλεονεκτική και πάνω σε αυτήν πρέπει να χτίσουμε ένα όραμα, αλλά και ένα πλάνο το οποίο να είναι επωφελές όχι μόνο για την λιμενική δραστηριότητα αλλά και ευρύτερα για την ανάπτυξη. Η διαμετακόμιση και ο συνδυασμός του λιμανιού με το τρένο είναι αυτονόητα πράγματα τα οποία χρόνια δεν τα είχαμε. Να σας πω απλώς ότι η σιδηροδρομική σύνδεση Θριασίου και Ικονίου λιμένος Πειραιώς χρειάστηκε 17 χρόνια για να γίνει.

    Δημοσιογράφος: Κύριε Υπουργέ να σας ευχαριστήσουμε. Θα έχουμε τη δυνατότητα να τα ξαναπούμε διότι θέματα τρέχουν, υπάρχουν, τα παρακολουθείτε και θα σας φιλοξενήσουμε σε κάποια από τις επόμενες εκπομπές ξανά να συζητήσουμε.

    Υπουργός: Ευχαριστώ.

Comments are closed.