• Συνέντευξη του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, στον Real FM, στη δημοσιογράφο Κάτια Μακρή

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
    ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΓΑΙΟΥ
    ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

    Δευτέρα, 20 Μαϊου 2013

    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

    Συνέντευξη του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, στον Real FM, στη δημοσιογράφο Κάτια Μακρή

    Δημοσιογράφος:Να καλημερίσουμε τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, τον κ. Κώστα Μουσουρούλη, ο οποίος συνόδευε και τον Πρωθυπουργό στο ταξίδι του στην Κίνα. Καλό μεσημέρι, τι κάνετε;

    Υπουργός:Καλή σας ημέρα.

    Δημοσιογράφος:Θέλω να μου πείτε τη γεύση που σας άφησε αυτό το ταξίδι, πριν πάμε στα επιμέρους και στα πιο συγκεκριμένα. Τι πετύχαμε δηλαδή ή τι έχουμε πιθανότητες να πετύχουμε.

    Υπουργός:Αυτή η επίσκεψη έγινε σε μία εποχή που η Ελλάδα έχει πολύ μεγάλη ανάγκη από επενδύσεις, από εμπόριο, από συνέργειες και από γενικότερη πολιτική προσέλκυσης κεφαλαίων. Όλα αυτά θα μας οδηγήσουν στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στη βελτίωση της τεχνογνωσίας μας και στην κατοχύρωση μιας πολύ καλής θέσης στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Με μία λέξη,θα έλεγα, την ένταξη της χώρας στα στρατηγικά πλάνα της Κίνας. Αυτοί οι στόχοι επιτεύχθηκαν.

    Δημοσιογράφος:Υπογράψατε πολλά μνημόνια συνεργασίας κ. Υπουργέ. Συμφωνίες είχαμε όμως; Δηλαδή απτά αποτελέσματα.

    Υπουργός: Θα μιλήσω για τους δύο τομείς αρμοδιότητός μου. Για τη ναυτιλία – και γενικά για τις ναυτιλιακές υπηρεσίες που παρέχουμε στην Κίνα – και για τους λιμένες. Όσο αναφορά στο θέμα της ναυτιλίας, είναι σαφές ότι η ζήτηση για τέτοιου είδους υπηρεσίες από την Κίνα είναι εκρηκτική. Και γιατί είναι εκρηκτική; Διότι έχει αυξηθεί πολύ η βιομηχανική παραγωγή στην Κίνα και οι εξαγωγές της. Είναι επίσης σαφές ότι η Κίνα θέλει να βελτιώσει την προνομιακή σχέση που έχει με την ελληνική ναυτιλία, γιατί μόνο μέσα από την ελληνική ναυτιλία μπορεί να πετύχει ακόμη μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης. Αυτό είναι πολύ λογικό να το θέλει η Κίνα και πολύ σωστό να το επιδιώκουμε, γιατί είμαστε ο βασικός πάροχος τέτοιου είδους ναυτιλιακών υπηρεσιών.

    Δημοσιογράφος:Ναι, αλλά ξέρετε; Αυτό το κεφάλαιο το ναυτιλιακό συνήθως είναι ένα ακαθόριστο πράγμα για την Ελλάδα. Δηλαδή, βεβαίως και έχουμε μία υπερδύναμη στην ναυτιλία αλλά δεν είναι ότι εμείς βγάζουμε κάτι από αυτό. Το κεφάλαιο αυτό είναι ανέντακτο, είναι ανεξάρτητο.

    Υπουργός:Εννοείτε ποσοτικά; Δηλαδή δεν μπορεί να δει κανείς ποιο είναι το όφελος;

    Δημοσιογράφος:Αυτό ακριβώς εννοώ.

    Υπουργός:Και όμως δεν είναι έτσι. Πέρα από την πολύ καλή σχέση και το όφελος που υπάρχει σε ό,τι αφορά στα διακινούμενα φορτία από και προς την Κίνα, όπως γνωρίζετε η ελληνική ναυτιλιακή κοινότηταμεταβιβάζει στη χώρα μαςμέρος από όλο αυτό τον κύκλο εργασιών που έχει διεθνώς. Να σας πω έναν παράγοντα που ενδεχομένως να μην τον έχετε υπόψη σας: Το θέμα των ναυπηγικών προγραμμάτων. Υπήρξαν σημαντικές συμφωνίες που υπεγράφησαν με ναυτιλιακές εταιρίες για προσφορά από τις κινεζικές τράπεζες χρηματοδότησης για νέα ναυπηγικά προγράμματα στην Κίνα. Ποιο είναι το όφελος που θα μπορούσε να αντλήσει η χώρα μας – και θα το αντλήσει – από αυτή την συμφωνία;Για παράδειγμα, εμείς έχουμε πολύ ανταγωνιστικές εταιρίες που παράγουν εξοπλισμούς για πλοία. Άρα,με το να εντάξουμε και παραγωγούς εξοπλισμούστα ναυπηγικά προγράμματα της Κίνας που υλοποιούνται από Ελληνικές εταιρίες, ένα μέρος αυτών των κεφαλαίων θα επιστρέψει στη χώρα μας. Και αυτό ήταν αποτέλεσμα συναντήσεων που έκανα εγώ στη Σαγκάη.

    Δημοσιογράφος:Βεβαίως κ. Υπουργέ είναι σωστό αυτό που λέτε. Ακόμη καλύτερο θα ήταν βεβαίως αν μπορούσε κανένα πλοίο να κατασκευαστεί στα ελληνικά ναυπηγεία, αντί να δίνουμε στην Κίνα ένα μέρος του εξοπλισμού για τα πλοία που κατασκευάζονται εκεί τα Ελληνικά, έτσι δεν είναι;

    Υπουργός:Πάτε τώρα στο δεύτερο κεφάλαιο. Δεν ξέρω βέβαια εάν κλείσαμε το πρώτο. Το δεύτερο κεφάλαιο είναι τα λιμάνια. Μπορεί πραγματικά μέσα από ένα επενδυτικό πρόγραμμα, ειδικά στο λιμάνι του Πειραιά, κυριολεκτικά να αναστηθεί η ναυπηγική και ναυπηγοεπισκευαστική παραγωγή στη χώρα μας. Είναι καιρός πια να αξιοποιήσουμε όλα αυτά τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Όλη αυτή τη δυνατότητα που έχουμε και τη γεωγραφική αλλά και τη γνώση, γιατί εξακολουθούμε να είμαστε πάρα πολύ ψηλά από πλευράς ποιότητας ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής παραγωγής. Δεν μπορώ να πω ότι μπορούμε να ανταγωνιστούμε σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο – αυτό κανείς δεν μπορεί να το ισχυρισθεί. Θέλω να σας πω ότι το 93% περίπου της παγκόσμιας ναυπηγικής παραγωγής καλύπτεται από την Κορέα, την Κίνα και την Ιαπωνία. Σε όλο τον κόσμο, δεν μιλάμε μόνο για την ελληνική ναυτιλία. Είναι σαφές ότι σε αυτό τον χάρτη δεν μπορούμε να μπούμε από τη μία μέρα στην άλλη. Όμως, οι προϋποθέσεις για να ξεκινήσουμε υπάρχουν και αυτές αξιοποιήσαμε.

    Δημοσιογράφος:Για πάμε στα λιμάνια και ας ξεκινήσουμε από τον ΟΛΠ που είναι και το μεγαλύτερο λιμάνι. Εκεί τι γίνεται, υπάρχει κινέζικο ενδιαφέρον για επέκταση στον ΟΛΠ;

    Υπουργός:Η σχέση που είχε αναπτυχθεί από το 2008, όταν τότε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας πήρε την απόφαση να προχωρήσει με την Cosco, έχει αναπτυχθεί και έχει επιβεβαιωθεί ότι ήταν μίαεξαιρετικά δυναμική και επωφελής για τα εθνικά συμφέροντα στρατηγική κίνηση. Σήμερα το λιμάνι του Πειραιά δεν είναι το ίδιο με το 2008 και σε διακίνηση εμπορευμάτων, αλλά και σε δημιουργία άλλων επενδύσεων έξω από το λιμάνι: Οι συμπληρωματικοί κλάδοι, για παράδειγμα τα κέντρα logistics και άλλου είδους δραστηριότητες γύρω από την διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων που κάνει αυτή την στιγμή η Cosco. To πιο σημαντικό – και αυτό και οι ίδιοι οι Κινέζοι το είπαν στις συζητήσεις μας- είναι ότι ο μεγαλύτερος όγκος των φορτίων τους σήμερα κατευθύνεται στα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης. Είναι σαφές και για τους ίδιους και για εμάς πρωτίστως ότι η απόκλιση των ελληνικών λιμένων από την διαδρομή Κίνα – Ρότερνταμ, για παράδειγμα, είναι πολύ μικρή. Άρα η στρατηγική θέση του Πειραιά έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία. Και όχι μόνο για την Ευρώπη, αλλά και για τα ίδια τα Βαλκάνια. Για παράδειγμα, τα ελληνικά λιμάνια μπορούν να γίνουν πύλες εισόδου προώθησης προϊόντων και στην ενδοχώρα των Βαλκανίων.

    Δημοσιογράφος:Ακούω αυτό που μου λέτε με μεγάλο ενδιαφέρον, από την άλλη όμως θα σας πω ότι η επέκταση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, γίνεται εντελώς εις βάρος του ΟΛΠ. Και όλα τα οικονομικά νούμερα και στοιχεία και μεγέθη, είναι ουσιαστικά, τον καταπίνει τον ΟΛΠ η Cosco. Αυτό είναι μια συνειδητή μας επιλογή; Θέλουμε να τα δώσουμε όλα στηνCosco;

    Υπουργός:Δεν μιλάω για την Cosco, μιλάω για τη σημασία και την ανάδειξη του λιμανιού του Πειραιά. Και να σας πω και κάτι το οποίο το επικαλέστηκα σε μία συνομιλία μου στην Κίνα. Θυμάμαι στην μεγάλη οικονομική κρίση του 2008, δισεκατομμύρια αραβικά κεφάλαια συνέρευσαν στις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία. Αυτά όμως έγιναν στο πλαίσιο των κανόνων, των διεθνών κανόνων ανταγωνισμού, των θεσμών και των νόμων των κρατών αυτών. Δεν εφαρμόσθηκε ξαφνικά ο νόμος της σαρία στη Νέα Υόρκη ή γενικά στην Αμερική. Θέλω να σταθώ σε αυτό και να το υπογραμμίσω, ότι η σχέση αυτή είναι επωφελής με τους Κινέζους σε κάθε επίπεδο. Εμείς μεταφέρουμε τα προϊόντα τους – να υπογραμμίσω ότι σχεδόν το 60% των εισαγωγών καυσίμων της Κίνας το μεταφέρουν ελληνικές εταιρίες και ένα πολύ σημαντικό ποσοστό του εξαγωγικού εμπορίου διακινείται σήμερα από τον Πειραιά και αύριο θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο. Άρα, λοιπόν, αυτή η σχέση είναι επωφελής και για τις δύο πλευρές, γι’ αυτό μίλησα στην αρχή για συνέργειες, όχι μόνο για επενδύσεις.

    Δημοσιογράφος:Ενδιαφέρονται και για άλλα λιμάνια κ. Υπουργιέ. Ενδιαφέρονται για την Θεσσαλονίκη για παράδειγμα ή για άλλα λιμάνια;

    Υπουργός:Το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι ότι σήμερα στην Κίνα έχει διασαφηνιστεί και στη στρατηγική των συνομιλητών μας αλλά και στις εταιρίες τους, η επάνοδος της χώρας μας στο παγκόσμιο οικονομικό σύστημα. Με όρους όμως ασφάλειας, δηλαδή σταθερότητας από πλευράς νομίσματος και με όρους αξιοπιστίας στο θεσμικό της πλαίσιο. Και τονίζω την αξιοπιστία, γιατί σήμερα όταν συζητάμε για λιμάνια μπορούμε να πούμε στους διεθνείς συνομιλητές μας ότι έχουμε ένα καθαρό θεσμικό πλαίσιο. Ένα καινούργιο θεσμικό πλαίσιο που ρυθμίζει όλα τα ζητήματα λιμενικών υπηρεσιών και εισάγει καινοτόμες δομές, όπως η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, που πρόκειται να δημιουργηθεί άμεσα. Άρα δεν είναι οι όροι ίδιοι σε σχέση με το παρελθόν. Είναι πλέον σαφές ότι η Ελλάδα γίνεται ένας ελκυστικός επενδυτικός προορισμός και μέσα από αυτόν πιστεύουμε ότι θα έρθουν και θέσεις εργασίας.

    Δημοσιογράφος:Δεν μου απαντήσατε σε αυτό που σας ρώτησα, εάν ενδιαφέρονται συγκεκριμένα για την Θεσσαλονίκη ή για άλλα λιμάνια;

    Υπουργός:Το καταγεγραμμένο ενδιαφέρον είναι για τον Πειραιά. Συζητήσεις έγιναν για όλα τα λιμάνια της χώρας. Εγώ παρουσίασα την Εθνική Λιμενική Στρατηγική, την έδωσα και στους συνομιλητές μου στην αγγλική μετάφραση, αλλά το επιβεβαιωμένο και ώριμο ενδιαφέρον είναι για το λιμάνι του Πειραιά.

    Δημοσιογράφος: Τώρα θέλω να φύγουμε λίγο από την Κίνα να έρθουμε και στα δικά μας, αν και θα ήθελα πραγματικά να έχουμε και τη δική σας δέσμευση ότι θα έρθετε μία μέρα στο στούντιο για να συζητήσουμε τα θέματα της ακτοπλοϊας, γιατί μπαίνουμε σε θερινή περίοδο και μπαίνουμε ξανά κ. Υπουργέ με τα ίδια προβλήματα. Βλέπω τις επιστολές διαμαρτυρίας από πάρα πολλά νησιά στο Υπουργείο σας ότι δεν έχουν καθόλου ακτοπλοϊκή σύνδεση. Αυτή που έχουν είναι κατώτερη των περιστάσεων, για μία σεζόν με 17 εκατομμύρια τουρίστες. Τι θα γίνει με τα θέματα της ακτοπλοΐας; Λιγότερα καράβια υπάρχουν φέτος; Υπάρχουν πιο παλιά καράβια; Τι ακριβώς γίνεται;

    Υπουργός:Ο στόλος σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια όντως έχει υποστεί λόγω της οικονομικής κρίσης μία απομείωση. Γιατί έχει υποστεί την απομείωση; Πρώτα απ’ όλα έχει αυξηθεί υπέρμετρα το κόστος καυσίμου και έχει μειωθεί σημαντικά λόγω της ύφεσης η κίνηση. Αυτοί οι δύο παράγοντες σε συνδυασμό με διαρθρωτικά προβλήματα που είχε χρόνια τώρα η ακτοπλοϊκή αγορά έχουν δημιουργήσει τέτοιου είδους ζητήματα σε κάποιες περιοχές της χώρας μας,που προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε με κάθε τρόπο. Ένας από αυτούς τους τρόπους ήταν και το θεσμικό πλαίσιο. Πρόσφατα ψηφίστηκε ένας νόμος ο οποίος δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να μπορεί η ελληνική ακτοπλοΐα να σταθεί στα πόδια της και να αυξήσει σταδιακά την ποιότητα παροχής υπηρεσιών που παρέχει. Το διά ταύτα, λοιπόν, είναι ότι βάλαμε τις βάσεις σε θεσμικό επίπεδο για να προσαρμόσουμε την ελληνική ακτοπλοϊα στις ανάγκες και στις απαιτήσεις της σημερινής εποχής. Δεν θέλω να σας παρουσιάσω το νόμο. Ούτως η άλλως, από την στιγμή που ψηφίζεται ένας νόμος μέχρι την εφαρμογή του, μεσολαβούν κάποιοι μήνες. Εμείς προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο για φέτος το καλοκαίρι, είμαστε σε συνεχή επαφή με τις εταιρίες, έχουμε όντως κάποια προβλήματα, σας είπα που οφείλονται αυτά τα προβλήματα και προσπαθούμε να δώσουμε λύσεις έτσι ώστε να μην υπάρξει κάποια δυσμενής επίπτωση σε ορισμένες περιοχές της χώρα μας.

    Δημοσιογράφος: Θα ήθελα να τα πούμε σχετικά σύντομα για αυτό το θέμα για να έχουμε και τα συγκεκριμένα προβλήματα γιατί και οι ακροατές μας το βιώνουν ο καθένας από το νησί που κατάγεται ή πηγαίνει. Να σας ευχαριστήσω πολύ.

Comments are closed.