• Εισήγηση Κωστή Μουσουρούλη επί του Σχεδίου Νόμου του ΥΠΕΚΑ «Ρύθμιση θεμάτων της ΑΔΜΗΕ ΑΕ»

    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

    Ο Βουλευτής Ν. Χίου, Κωστής Μουσουρούλης, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής ως Εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας επί του σχεδίου νόμου του ΥΠΕΚΑ «Ρύθμιση θεμάτων της ΑΔΜΗΕ ΑΕ», δήλωσε ότι η Κυβέρνηση προχωρά στον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό της παραγωγής από τη μεταφορά ενέργειας, σε συνδυασμό με την αποκρατικοποίησή του, τονίζοντας τη σημασία της εξέλιξης και της λειτουργίας της ΔΕΗ σε μια απελευθερωμένη αγορά.

    Πρόσθεσε ότι «δημόσιες, πλήρως καθετοποιημένες» εταιρείες δεν συνάδουν με την ευρωπαϊκή έννομη τάξη και συνέχιση τέτοιων μοντέλων σημαίνει αυτόματα την απόρριψη του θεσμικού ενεργειακού πακέτου, δηλαδή μιας ευρύτερης ευρωπαϊκής υποχρέωσης, όχι της ευρωζώνης, ούτε του προγράμματος χρηματοδοτικής βοήθειας. Κατηγόρησε δε την Αντιπολίτευση για διγλωσσία απέναντι στους επενδυτές και τους εργαζόμενους, ενώ αναρωτήθηκε ποια είναι τελικά η υγιής επιχειρηματικότητα που υποστηρίζουν, ενώ απειλούν εκ προοιμίου οποιονδήποτε «τολμήσει» να επενδύσει στη χώρα.

    Ο κ. Μουσουρούλης επεσήμανε ότι η ρύθμιση αυτή για τον ΑΔΜΗΕ θα βοηθήσει στην εκπλήρωση των στόχων της χώρας, όπως η επιτάχυνση και διευκόλυνση των επενδύσεων, ενώ παράλληλα, θα ωφελήσει και τη ΔΕΗ βελτιώνοντας την οικονομική της θέση, αλλά και αυξάνοντας την αποδοτικότητά της, λόγω του υγιούς ανταγωνισμού που θα αναπτυχθεί.

    Ο Βουλευτής ξεκαθάρισε ότι ο χαρακτήρας του ΑΔΜΗΕ δεν αλλοιώνεται με τη ρύθμιση αυτή και δεν αναιρείται ο ρόλος του ως Ανεξάρτητου Διαχειριστή σύμφωνα με τις υποχρεώσεις της Οδηγίας, τονίζοντας ότι το δημόσιο θα συνεχίσει να έχει τον έλεγχο των στρατηγικών αποφάσεων μέσω του ισχυρού ποσοστού του 34% που θα διατηρήσει.

    Τέλος, διευκρίνισε ότι δεν αμφισβητείται η καθολική υπηρεσία, δηλαδή η εξασφάλιση παροχής ρεύματος σε όλους τους Έλληνες όπου κι αν βρίσκονται, καθώς αυτή δεν αφορά τον ΑΔΜΗΕ, αλλά τον  ΔΕΔΔΗΕ που είναι και θα μείνει θυγατρική της ΔΕΗ.

     

    Ακολουθεί η πλήρης ομιλία από τα Πρακτικά της Βουλής.

     

    ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ

    28 – 29 Ιανουαρίου 2014

    Α’ ΜΕΡΟΣ

    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

    Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όλοι οι διεθνείς οργανισμοί προβλέπουν ότι μέχρι το 2030 η Ευρωπαϊκή Ένωση θα αντιμετωπίσει τεράστιο πρόβλημα εξάρτησης από εισαγόμενες πηγές ενέργειας. Ειδικά για τη χώρα μας προβλέπουν ότι η εξάρτηση αυτή από το 69% το 2010, θα φτάσει στο 80%. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι χρειάζονται σημαντικές επενδύσεις σε ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο μεταφοράς ενέργειας και βεβαίως επενδύσεις αναβάθμισης, εκσυγχρονισμού του ενεργειακού μίγματος κάθε χώρας και της Ευρώπης στο σύνολό της.

    Τώρα, για να το πετύχει αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση, τα 28 κράτη-μέλη – τότε δεν ήταν η Κροατία κράτος-μέλος – θέσπισαν σταδιακά, το 1996, το 2003 και το 2009, τρία νομοθετικά πακέτα μέσα από τα οποία αποφασίστηκαν κοινοί κανόνες σε όλα τα κράτη-μέλη, για να δημιουργηθεί μια μεγάλη, ενιαία και ανοιχτή ενεργειακή αγορά.

    Η προσαρμογή αυτή δεν ήταν εύκολη για κανένα κράτος-μέλος. Αρκεί να πω –και αυτό σημειώστε το, παρακαλώ– ότι για την ενσωμάτωση δύο Οδηγιών, των δύο πρώτων πακέτων, η χώρα μας χρειάστηκε να νομοθετήσει επτά πλαίσια, επτά νόμους και αμέτρητες διατάξεις, συχνά επικαλυπτόμενες και αντικρουόμενες.

    Αυτό οδήγησε στη διατήρηση ακόμα και μέχρι σήμερα της μονοπωλιακής δομής της αγοράς. Ποιος ήταν ο λόγος; Θεωρήθηκε τότε ότι είναι ο μόνος τρόπος να λειτουργήσει ως ασπίδα στο ενδεχόμενο αύξησης των τιμών ενέργειας. Αποδείχθηκε στην πράξη ότι αυτή η ασπίδα δεν λειτούργησε. Η άνοδος των τιμών των καυσίμων και η κρίση -δηλαδή τι σημαίνει κρίση σε αυτήν την περίπτωση; Σημαίνει έλλειψη ρευστότητας και εκτίναξη του κόστους των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας- δεν σχολιάστηκε από κανέναν.

    Η ουσία, όμως, δεν είναι αυτή. Η ουσία είναι η ίδια η αγορά. Το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, κύριοι συνάδελφοι, έχει συνδεθεί με την ανάπτυξη των δικτύων, με τη βελτίωση της παραγωγικότητας των μονάδων, με τη μείωση των τιμών, μακροπρόθεσμα έστω, αλλά και με την υπεύθυνη ενεργειακή συμπεριφορά των καταναλωτών. Τι σημαίνει υπεύθυνη ενεργειακή συμπεριφορά; Σημαίνει ότι ο καταναλωτής, αλλά και οι επιχειρήσεις παίρνουν ένα μήνυμα ότι υπάρχει κρίση στην ενεργειακή αγορά και ανάλογα προσαρμόζουν τη συμπεριφορά τους.

    Ο δρόμος αυτός, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν είναι φιλελεύθερος. Ο δρόμος αυτός είναι δυτικός, είναι ευρωπαϊκός και είναι και υποχρεωτικός λόγω της συμμετοχής μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Θα σταθώ σε αυτό που συζητάμε σήμερα, στην τρίτη Οδηγία, που είναι και η τελευταία, η οποία υποχρεώνει καθετοποιημένες εταιρείες, όπως η ΔΕΗ, να διαχωρίσουν με ουσιαστικό τρόπο τις δραστηριότητές τους, δηλαδή την παραγωγή και την προμήθεια με τη μεταφορά.

    Η Οδηγία έδινε τρεις, όπως ξέρουμε όλοι, εναλλακτικές λύσεις. Αυτές άφηναν τα κράτη-μέλη ελεύθερα να επιλέξουν ανάλογα με το είδος της απελευθέρωσης που επιθυμούν, το είδος του διαχωρισμού δηλαδή που επιθυμούν.

    Η πρώτη επιλογή ήταν ο πλήρης ιδιοκτησιακός διαχωρισμός -και νομικός και λειτουργικός- του διαχειριστή του δικτύου μεταφοράς από τη μητρική εταιρεία, δηλαδή του ΑΔΜΗΕ, του Ανεξάρτητου Διαχειριστή της Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, από τη ΔΕΗ. Αυτό το επέλεξαν τα περισσότερα κράτη-μέλη στο βορά, αλλά και στο νότο. Και επειδή κάναμε μεγάλη συζήτηση στην Επιτροπή, θα καταθέσω επικαιροποιημένο πίνακα του Οκτωβρίου 2013, ο οποίος δείχνει ότι αυτό το μοντέλο το επέλεξαν είκοσι επτά εταιρείες, όχι κράτη, γιατί στα κράτη υπάρχουν πολλές εταιρείες, μόνο εμείς έχουμε μια.

    Η δεύτερη επιλογή ήταν η ενοικίαση του δικτύου από τη ΔΕΗ σε μια άλλη εταιρεία που να το διαχειρίζεται με τρόπο ανεξάρτητο. Αυτήν την επιλογή την απέρριψαν όλα σχεδόν τα κράτη-μέλη επειδή δημιουργούσε μια πολύπλοκη σχέση μεταξύ του ιδιοκτήτη του δικτύου και του διαχειριστή. Σε αυτόν τον πίνακα που κατέθεσα δύο μόνο εταιρείες έχουν επιλέξει αυτό το μοντέλο.

    Τρίτη επιλογή ήταν η απόσχιση των κλάδων μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας από τη μητρική εταιρεία. Αυτό το επιλέξαμε εμείς. Το επιλέξαμε και το ενσωματώσαμε με το ν. 4001/2011, με βάση την Οδηγία, σε εφαρμογή της οποίας δημιουργήθηκαν πέντε εταιρείες σε τέσσερα κράτη-μέλη. Φαίνεται και αυτό στον πίνακα. Το χρησιμοποίησε η Γαλλία, η Αυστρία, η Γερμανία με δύο εταιρείες. Σε εφαρμογή, λοιπόν, του νόμου στην Ελλάδα ιδρύθηκαν ο ΑΔΜΗΕ και ο ΔΕΔΔΗΕ και αυτές οι δύο εταιρείες εντάχθηκαν στον όμιλο της ΔΕΗ ως θυγατρικές 100%. Ο ΑΔΜΗΕ απέκτησε την ιδιοκτησία των δικτύων μεταφοράς υψηλής τάσης και την αρμοδιότητα να τα λειτουργεί, να τα συντηρεί και να τα αναπτύσσει.

    Η επιλογή αυτή, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υιοθετήθηκε από το Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2008, σε συνέχεια πρότασης και διαπραγμάτευσης, αλλά και συμμαχιών που είχε κάνει η Κυβέρνηση Κώστα Καραμανλή εκείνη την εποχή. Θεωρήθηκε εκείνη την εποχή ότι ήταν ένα ιδανικό μοντέλο. Ποιο συμπέρασμα βγαίνει μέχρι εδώ; Βγαίνει το συμπέρασμα ότι πλήρως καθετοποιημένες εταιρείες δεν είναι πλέον αποδεκτές στην ευρωπαϊκή έννομη τάξη.

    Θα ήθελα, λοιπόν, από το ΣΥΡΙΖΑ ρητά και κατηγορηματικά με μια δημόσια δήλωση να μας πει εάν αυτά που ακούσαμε στην Επιτροπή από τον αγαπητό εισηγητή κ. Πετράκο, αλλά και από άλλους συναδέλφους, τον κ. Στρατούλη, ότι τάσσονται υπέρ μιας ενιαίας δημόσιας και πλήρως καθετοποιημένης ΔΕΗ. Αυτό αποτελεί θέση του ΣΥΡΙΖΑ; Γιατί αν αποτελεί θέση του κόμματος, τι σημαίνει; Σημαίνει απόρριψη του ενεργειακού πακέτου, τόσο απλά. Δεν μιλάμε ακόμα για ιδιωτικοποίηση, θα φτάσω και εκεί. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει απόρριψη της Ευρώπης, όχι της ευρωζώνης. Θα ήθελα να μην το ξεχάσετε και να μου απαντήσετε.

    Θέλω πραγματικά και νομίζω όλοι το συμμεριζόμαστε, να δείξετε επιτέλους μία στοιχειώδη επαφή με τις ευρωπαϊκές σας υποχρεώσεις. Μην τα αφήνετε όλα στον κ. Τσίπρα.

    Κάτι ακόμα. Έστω ότι είναι έτσι. Συμβαδίζετε πλήρως με το ΚΚΕ; Η ελεύθερη οικονομία δεν ήταν επιλογή ούτε του Μάαστριχτ, δεν ήταν επιλογή ούτε της Συνθήκης της Ρώμης, ήταν επιλογή της χώρας μας από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν αποφασίσαμε όλοι μαζί –η πλειοψηφία τότε- ότι δεν θέλουμε να είμαστε με την πλευρά των κλειστών οικονομιών και του ολοκληρωτισμού. Στην ελεύθερη οικονομία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ανταγωνίζεται μέχρι και η Κίνα. Εσείς, οι περισσότεροι από εσάς, είστε ακόμα στην Οκτωβριανή Επανάσταση. Ο κόσμος, όμως, προχώρησε.

    ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Σε ποια οικονομία είσαστε; Στην δεκαετία του ’60;

    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Ακόμα κι αν η κατεύθυνση που παίρνει δεν σας εξυπηρετεί, ο στόχος όλων μας είναι να τη βελτιώσουμε, δεν είναι να την απορρίψουμε.

    ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Στην δεκαετία του ’70 είσαστε; Σε ποια οικονομία είσαστε;

    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να τη βελτιώσουμε με τις συνθήκες του σήμερα κι όχι με τις συνθήκες του 1917.

    ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Ποιο ’17; Τη δεκαετία του ’60, του ’70, του ’80 η Ελλάδα τι ήταν εκεί;

    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Ακούστε με σε αυτό που σας λέω. Αν εσείς είστε υπέρ –οι δύο συνάδελφοι- μίας ενιαίας δημόσιας και πλήρως καθετοποιημένης ΔΕΗ, εξηγήστε μου γιατί ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Τσίπρας, όταν μίλησε στους βιομηχάνους –έχω εδώ την ομιλία του- είπε επί λέξει: «Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και πλήρης ιδιωτικοποίηση της ενέργειας και της διαχείρισης των ενεργειακών πόρων της πατρίδας μας είναι έννοιες ασυμβίβαστες». Το καταθέτω στα Πρακτικά.

    Τι θα πει «πλήρης» ιδιωτικοποίηση; Υπάρχει και μερική ιδιωτικοποίηση; Αν υπάρχει και την αποδέχεστε, πείτε μας τι ακριβώς εννοείτε. Ποια από αυτά που έχουν γίνει μέχρι τώρα δέχεστε και ποια απορρίπτετε; Έχει σημασία αυτό. Διαφορετικά ή εσείς αδειάζετε τον κ. Τσίπρα, ή εκείνος σας αδειάζει.

    Τώρα, θέλω ακόμα για τη συζήτηση να ρωτήσω τι εννοούσε ο κύριος συνάδελφος -θα μου το απαντήσει ο εισηγητής στη δευτερολογία του- όταν μετέφρασε τον κ. Τσίπρα, λέγοντας ότι ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, απευθυνόμενος στους βιομηχάνους, εννοούσε ότι δεν θα γίνουν αποδεκτές -είναι ενδιαφέρον, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι- οι μνημονιακές ιδιωτικοποιήσεις που προχωρούν περαιτέρω την ιδιωτικοποίηση της ενέργειας. Δεν είναι το ίδιο πράγμα.

    Θα πω κάτι ακόμα, το οποίο και αυτό έχει σημασία. Σε κάθε ομιλία του ο κ. Τσίπρας απευθύνεται στην υγιή ή επικαλείται την υγιή επιχειρηματικότητα.

    ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Καλά, οπαδός του κ. Τσίπρα είστε;

    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Θα ήθελα παρακαλώ, για τη συνέχεια της συζήτησης να δοθεί ένας ορισμός για το τι σημαίνει «υγιής επιχειρηματικότητα». Εγώ δεν το έχω καταλάβει. Γιατί όλοι οι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ, μιλώντας στην Επιτροπή, προειδοποίησαν τους υποψήφιους επενδυτές –όπως τους αποκάλεσαν «κερδοσκόπους»- ότι θα χάσουν και τα ψίχουλα που θα βάλουν. Εσείς είστε βέβαιοι, δηλαδή, ότι αυτές που θα κατέβουν στο διαγωνισμό, δεν θα είναι υγιείς επιχειρήσεις;

    Τώρα, σε σχέση με αυτό που συζητάμε σήμερα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Κυβέρνηση εισηγείται τη μετάβαση στην πρώτη επιλογή, δηλαδή στον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό σε συνδυασμό με ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ.

    Κύριε Πρόεδρε, παρακαλώ.

    ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Καλαντζής): Το έχω πει επανειλημμένα, κύριε συνάδελφε.

    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Το καταλαβαίνω.

    Σήμερα θα ακούσετε μόνο επιχειρήματα, όχι συνθήματα.

    Με αυτό που συζητάμε, λοιπόν, η Κυβέρνηση εισηγείται τη μετάβαση στην πρώτη επιλογή, δηλαδή στον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό, σε συνδυασμό με ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ. Δηλαδή το 66% του μετοχικού κεφαλαίου θα μεταβιβαστεί σε στρατηγικό επενδυτή που θα επιλεγεί από τη ΔΕΗ κατόπιν διαγωνισμού που θα κάνει η ΔΕΗ και το έσοδο θα το εισπράξει η ΔΕΗ, όχι η μαύρη τρύπα, όπως ακούστηκε, του κρατικού προϋπολογισμού.

    Το υπόλοιπο 34% θα αποκτηθεί απευθείας από το δημόσιο, χωρίς να επιβαρυνθεί ο φορολογούμενος ή ο καταναλωτής, όπως είπατε, αφού θα αποσβεστεί μακροπρόθεσμα από τη διεύρυνση του υφιστάμενου λιγνιτικού τέλους, έτσι ώστε να μην υπάρξει καμία απολύτως επιβάρυνση. Μας ρωτήσατε -και πολύ σωστά- γιατί αλλάξαμε επιλογή.

    Απαντώ: Πρώτον, την εποχή που συζητείτο η Οδηγία και ο ομιλών είχε την ευθύνη της διαπραγμάτευσης, ήταν σε εξέλιξη μία προσπάθεια αναδιοργάνωσης της ΔΕΗ. Θεωρήσαμε τότε πως μέχρι να ολοκληρωθεί η αναδιοργάνωση αυτή, δεν θα ήταν σωστό να αποκόψουμε απότομα το μονοπωλιακό τμήμα από το ανταγωνιστικό.

    Τελικά, τι έγινε; Ανακόπηκε απότομα η αναδιοργάνωση της ΔΕΗ. Από ποιους; Από το δίδυμο Ρίζου-Φωτόπουλου. Ο ένας εξ αυτών υπήρξε στέλεχος σας που διαγράψατε το 2011 και ο άλλος είναι συνοδοιπόρος σας. Αυτό έγινε. Όποιος έχει αμφιβολία γι’ αυτά που συνέβησαν εκείνη την περίοδο, αρκεί να μπει στο διαδίκτυο και να δει τα βίντεο που είναι όλα εκεί. Να καταλάβει, δηλαδή, τι θα πει συνδικαλιστικός ακτιβισμός, τι θα πει συνδικαλιστικό ήθος και πρακτική. Μάλιστα εκλήθη και στην Επιτροπή.

    Δεύτερον, κάναμε αυτή την επιλογή γιατί η Οδηγία δεν απαγόρευε, αν σε αρχική φάση επιλεγεί το μοντέλο της ΑΔΜΗΕ που κάναμε εμείς, αργότερα να περάσουμε στον πλήρη διαχωρισμό.

    Έξι χρόνια μετά τη διαπραγμάτευση αυτή και δύο χρόνια μετά την ψήφιση του ν. 4000/2011, όχι εμείς αλλά όλα τα κράτη-μέλη -και είδατε πόσα κράτη-μέλη έχουν κάνει αυτή την επιλογή- διέγνωσαν και επιβεβαιώθηκε αυτό που έλεγε από την αρχή η Επιτροπή, ότι αυτή η λύση είναι γραφειοκρατική και κοστοβόρα, δημιουργεί πολλά προβλήματα συνεννόησης και πάνω απ’ όλα δεν εξασφαλίζει -και αυτό πρέπει να το κρατήσετε- τον έλεγχο του δικτύου σε περίπτωση πλήρους ιδιωτικοποίησης της μητρικής εταιρείας. Δεκτό το επιχείρημα;

    Επίσης, χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ, μέχρι και η Βουλγαρία, έχουν προχωρήσει σε αυτό το μοντέλο. Μάλιστα πρόσφατα, αν διάβασα καλά, η Βουλγαρία επέβαλε και πρόστιμο για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης από τη δική της κρατική εταιρεία.

    Εσείς όμως, κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ, το βιολί βιολάκι. Μας είπατε ότι η αλλαγή αυτού του μοντέλου επιβλήθηκε από το μνημόνιο. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, λάθος! Σας παραπέμπω όλους τους νηφάλιους συναδέλφους στην ομιλία που είχε κάνει ο κ. Καλαφάτης, σημερινός Υφυπουργός, Εισηγητής τότε της Νέας Δημοκρατίας στο ν. 4000/2011, όπου έλεγε καθαρά και ξάστερα ότι η Νέα Δημοκρατία επιθυμεί το μοντέλο του πλήρους ιδιοκτησιακού διαχωρισμού με μερική ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ, δηλαδή αυτό που κάνουμε και τώρα. Γι’ αυτό λοιπόν, κρατήστε το σαν σημείωση και μην επανέλθετε ή σβήστε το από τις ομιλίες σας οι επόμενοι.

    Επίσης, θέλω να πω κάτι σημαντικό. Αναζητώντας, από πλευράς του ΣΥΡΙΖΑ, ένα βολικό παράδειγμα από το εξωτερικό, μας είπατε ότι τα δίκτυα σε ορισμένα κράτη-μέλη ανήκουν σε 100% κρατικές εταιρείες. Συμφωνώ απολύτως. Τι δεν μας είπατε όμως; Ότι αυτές επ’ ουδενί δεν συνδέονται ούτε με παραγωγούς ούτε με προμηθευτές και όπου συνδέονται, η μετοχική συμμετοχή τους είναι από μηδέν κόμμα κάτι τοις εκατό έως 20%, για να το ξεκαθαρίσουμε.

    Τέλος, μας ρωτήσατε γιατί τροποποιούμε την Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου του Ιουλίου 2001, σχετικά με την αναδιάρθρωση και αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ. Σας απαντώ ευθέως: Διότι η πράξη προέβλεπε το 51% και τώρα πάμε στο 66%, διότι το εισηγήθηκαν οι σύμβουλοι της ΔΕΗ, διότι είναι πιο συμφέρον για την εταιρεία, διότι τα χρήματα θα είναι περισσότερα και διότι θα μπορέσει πολύ εύκολα να ανακεφαλαιοποιηθεί. Η μία φάση εξασφαλίζει καλύτερη απόδοση.

    Θέλω επίσης να απευθυνθώ και στη ΔΗΜΑΡ, γιατί πολλές φορές είπε ότι «αυτό το έκαναν αφού έφυγε η ΔΗΜΑΡ από τη Βουλή». Καταθέτω στα Πρακτικά απόσπασμα ανακοίνωσης του κυβερνητικού εκπροσώπου κ. Κεδίκογλου στις 15 Μαϊου 2013, όπου περιγράφει ακριβώς αυτό που συζητάμε σήμερα, με τη διαφορά ότι δεν πάμε σε μια φάση, πάμε σε δύο φάσεις.

    Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πιστεύω ότι το νομοσχέδιο ωφελεί την εθνική οικονομία, τον καταναλωτή και την ίδια τη ΔΕΗ.

    Κύριε Πρόεδρε, ζητώ την ανοχή σας για ένα λεπτό.

    Πρώτον, η οικονομία θα ωφεληθεί διπλά, αφού ανοίγει ο δρόμος για επενδύσεις, που είναι ο υπ’ αριθμόν ένα στόχος της χώρας, και μάλιστα για επείγουσες επενδύσεις σε δίκτυα, για να εξισορροπήσουμε -είναι απόλυτη ανάγκη- την μεγάλη αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ. Χωρίς δίκτυα δεν θα μπορέσουμε να αναπτύξουμε τις ΑΠΕ ή να κρατήσουμε αυτές που έχουμε.

    Επιπλέον, ανοίγει ο δρόμος για επενδύσεις στην παραγωγή ενέργειας. Γιατί στην παραγωγή ενέργειας; Διότι το ενεργειακό μας μίγμα είναι ακριβό. Θα τους εξηγήσω άλλη στιγμή τους λόγους για τους οποίους είναι ακριβό.

    Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ, οι στρεβλώσεις δεν είναι δήθεν, όπως λέτε. Είναι ουσιαστικές στρεβλώσεις, οι οποίες οδήγησαν στο να διατηρηθεί είκοσι χρόνια από την απελευθέρωση η δομή της αγοράς σε τελείως μονοπωλιακή κατάσταση.

    Επίσης, το νομοσχέδιο μας δίνει τη δυνατότητα να πετύχουμε έναν ακόμα στόχο της χώρας: Εξαγωγές. Μην το βλέπετε κοντόφθαλμα, ότι δήθεν λόγω της κρίσης δεν πρόκειται να συνεχιστεί αυτή η ζήτηση που έχουμε. Θα αυξηθεί η ζήτηση. Σήμερα έχουμε υπερπληθώρα ισχύος, όμως αργότερα -και πρέπει να κοιτάμε μακροπρόθεσμα, γιατί η δουλειά μας είναι να κοιτάμε μακριά και όχι κοντά- θα αυξηθεί.

    Δεύτερον, ο καταναλωτής θα ωφεληθεί διπλά, γιατί όχι μόνο θα καλυφθεί -και είμαι βέβαιος γι’ αυτό- αδιαλείπτως σε όλη τη χώρα και στα νησιά, αλλά και γιατί η αγορά θα λειτουργήσει καλύτερα, αφού ένας πραγματικά ανεξάρτητος διαχειριστής θα είναι και αποτελεσματικός και θα αποτελέσει έναυσμα για τον εξορθολογισμό του μίγματος. Η λέξη κλειδί είναι εμπιστοσύνη!

    Τρίτον, η ΔΕΗ θα ωφεληθεί διπλά, γιατί σε συνδυασμό με την ιδιωτικοποίησή της –όπως είπα και πριν- και την οικονομική της θέση, θα βελτιώσει, αλλά και θα αυξήσει την αποδοτικότητά της λόγω ακριβώς του υγιούς ανταγωνισμού που θα αναπτυχθεί. Ένα ανταγωνισμός που δεν αναπτύχθηκε ποτέ και όποτε αναπτύχθηκε δεν ήταν υγιής. Ασφαλώς και αυτά δεν αρκούν να υπερψηφίσετε.

    Άκουσα τα συνθήματα του ΣΥΡΙΖΑ στην Επιτροπή, «ξεπουλάμε, λεηλατούμε, χαρίζουμε, το δημόσιο θα βάλει στο κεφάλι του νταβατζή, απαξιώνει τη ΔΕΗ, παραδίδει ένα δημόσιο αγαθό», ακούστε, κύριε Βορίδη, «σε ιδιώτη, αδηφάγο, τυχάρπαστο, τυχοδιώκτη, εκβιαστή και εκχωρούμε την εθνική κυριαρχία». Έτσι ειπώθηκαν στη Επιτροπή! Αυτή την εικόνα έχετε για τους επενδυτές.

    ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Καλαντζής): Παρακαλώ, ησυχία!

    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Απαντώ πολύ σύντομα, κύριε Πρόεδρε, με επιχειρήματα.

    Είπατε ότι θα αλλοιωθεί ο χαρακτήρα του ΑΔΜΗΕ. Δεν θα αλλοιωθεί γιατί είτε ιδιώτης, είτε δημόσιο, ο χαρακτήρας του καλύπτεται και προστατεύεται από την ίδια την Οδηγία. Δεν θα χαθεί ο έλεγχος στα δίκτυα διότι η καταστατική μειοψηφία επιτρέπει τον έλεγχο στρατηγικών αποφάσεων.

    Δεν θα υποτιμηθεί η αξία του ΑΔΜΗΕ, διότι τα περιουσιακά του στοιχεία θα αποτιμηθούν με βάση την αρχική αποτίμηση που είχε γίνει όταν αποφασίστηκε η απόσχιση των δύο κλάδων. Έχετε κάποιο στοιχείο να αμφισβητείτε την απόσχιση; Την αποτίμηση που έγινε τότε; Και ρωτώ: Αν έχετε, γιατί δεν ξεσηκώσατε τον κόσμο τότε που έγινε ο ν. 4001/2011; Γιατί, τότε δεν τέθηκαν τα ερωτήματα εάν είναι σωστή ή λάθος η αποτίμηση;

    Λέτε, επίσης ότι οι επενδυτές δεν θα κάνουν επενδύσεις. Δεν έχετε διαβάσει την Οδηγία. Η Οδηγία είναι υποχρεωτική, ο διαχειριστής προτείνει και δεσμεύεται. Εάν δεν τις κάνει, χάνει την άδεια! Εγώ το εμπόδιο ξέρετε πού το βλέπω; Στους δήμους. Οι δήμοι όλα αυτά τα χρόνια, είτε είναι δημόσιος είτε είναι ιδιωτικός ο διαχειριστής, μπλοκάρουν τα έργα. Δείτε τα ΚΥΤ παντού σε όλη την Ελλάδα και τις γραμμές μεταφοράς.

    Πέμπτον, λέτε ότι ο επενδυτής έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Πού είδατε την εξασφαλισμένη χρηματοδότηση; Την προέγκριση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων;

    ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Καλαντζής): Παρακαλώ, ολοκληρώστε.

    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Και κάτι ακόμα για το ΕΣΠΑ. Είπατε ότι ήμουν στο ΕΣΠΑ. Αναγνωρίζετε ελπίζω ότι κάτι παραπάνω ξέρω από το ΕΣΠΑ. Εγώ τι βλέπω; Ότι τα έργα που θα μπουν, θα μπουν με την επιλεξιμότητα που θα ορίζουν τα προγράμματα. Δεν θα μπουν τα πάντα στο ΕΣΠΑ.

    Κλείνω, κύριε Πρόεδρε.

    Και στο τέλος- τέλος ο επενδυτής θα τα υλοποιήσει –είναι γνωστό και επιβεβαιωμένο- καλύτερα, οικονομικότερα, και ταχύτερα.

    Κάτι ακόμα και τελευταίο. Το ΕΣΠΑ θα εξοικονομήσει και πόρους, διότι ο χώρος που θα καταλάβουν τα έργα ΑΔΜΗΕ, θα είναι μικρότερος και έτσι θα μπορούμε να διοχετεύσουμε πόρους στην περιφέρεια, ή όπου αλλού νομίζουμε.

    Νομίζω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι η επιχειρηματολογία είναι πολύ μεγάλη και το θέμα είναι πολύ μεγάλο για να καταλάβουμε τι θα πει στρέβλωση του ανταγωνισμού και τι θα πει οχύρωση πίσω από μία ιδεοληψία, αγνοώντας ότι σε όλες τις άλλες χώρες του κόσμου έχουν γίνει επενδύσεις επ’ ωφελεία της οικονομίας και της κοινωνίας.

    Όλη αυτή η συζήτηση δείχνει ένα πράγμα. Εγώ το πιστεύω απόλυτα. Το είπα και στην Επιτροπή. Εάν υπήρχε ΣΥΡΙΖΑ στο τέλος του 19ου αιώνα, δεν θα ψήφιζε τη Βιομηχανική Επανάσταση.

    Ευχαριστώ.

     

     

     

     

    Β’ ΜΕΡΟΣ

    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.

    Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πράγματι η κρατική ΔΕΗ βρίσκεται πολύ ψηλά στη συνείδηση του ελληνικού λαού και ιδίως των πατεράδων μας, για το ρόλο που έπαιξε στην Ελλάδα, με την τεχνογνωσία της και τους ανθρώπους της, μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Αυτό όλοι το αναγνωρίζουμε και όλοι οφείλουμε σεβασμό.

    Όμως, αυτό που συζητάμε σήμερα δεν είναι ο εξηλεκτρισμός της χώρας. Αυτό που συζητάμε σήμερα είναι οι αναγκαίες αλλαγές που πρέπει να γίνουν για να προσαρμοστούμε σε ένα ευρωπαϊκό περιβάλλον, ένα πλαίσιο το οποίο προκύπτει από τις ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί στον ενεργειακό τομέα, λόγω της πολύ μεγάλης ενεργειακής εξάρτησης τώρα και της μεγαλύτερης στο μέλλον.

    Θέλω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να σας πω ότι από όλα αυτά που έγιναν στο παρελθόν, η ΔΕΗ έχασε αντί να κερδίσει. Με το φόβο του κινδύνου αύξησης των τιμών, με το πρόσχημα της αδυναμίας άσκησης κοινωνικής πολιτικής, με το σύνθημα του φθηνού ρεύματος και με το χέρι έτοιμο στο διακόπτη να τον κατεβάσουν οι συνδικαλιστές -το βαθύ συνδικαλιστικό κατεστημένο της ΔΕΗ- η ΔΕΗ βρέθηκε σε αυτήν την κατάσταση που βρέθηκε. Μάλιστα, αποφάσεις όπως για παράδειγμα η μειοψηφική συμμετοχή σε επενδυτικά σχήματα παραγωγής ενέργειας κατά το παρελθόν της ΔΕΗ, ζημίωσαν την εταιρεία γιατί θα είχε έσοδα και θα μπορούσε σήμερα να εξυπηρετήσει το στόχο του 70% με πολύ καλύτερους όρους.

    Εύχομαι και ελπίζω κάποιος από τις αρμόδιες θεσμικές Αρχές της χώρας να κάνει έρευνα για το τι συνέβαινε όλα αυτά τα χρόνια και πού οδηγήθηκε σήμερα η εταιρεία.

    Η αλήθεια είναι πικρή, αλλά είναι απαραίτητο να γυρίσουμε σελίδα. Να αντιληφθούμε ότι ο κόσμος έχει αλλάξει. Το 2014 δεν είναι 1950, αλλά και το 2014 δεν είναι 2035. Να κοιτάμε πού θα βρεθούμε εάν δεν πάρουμε τώρα αποφάσεις που θα κάνουν πιο ισχυρή τη ΔΕΗ, γιατί αυτό που συζητάμε σήμερα -επειδή ακούστηκε πολλές φορές η έκφραση- δεν είναι έγκλημα. Η ιδιωτικοποίηση δεν είναι έγκλημα. Ξέρετε τι είναι έγκλημα; Έγκλημα είναι να τα αφήσουμε όλα όπως έχουν. Και θέλω να το τεκμηριώσω αυτό.

    Το δημόσιο συμφέρον επιτάσσει να κάνουμε μεταρρυθμίσεις, ισχυρούς θεσμούς, δομές, μηχανισμούς, όχι λαϊκισμούς, όχι υποσχέσεις. Αυτή η Κυβέρνηση όλοι ξέρουμε ότι κοιτάει μπροστά. Ο λαός κοιτάει μπροστά. Δεν θέλει άλλο το στρεβλό μοντέλο το δικό σας. Αυτό ζητάει η Ελλάδα σήμερα και είναι στο χέρι μας.

    Θα δώσω επιχειρήματα -και θέλω, σας παρακαλώ, να με ακούσετε- σε θέματα που αφορούν τις στρεβλώσεις -δήθεν ή όχι- που είχε αναφερθεί ο ΣΥΡΙΖΑ και άλλοι συνάδελφοι. Ξεκινώ με το ασφαλιστικό:

    Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι το γεγονός της χρήσης των χρημάτων που έδιναν οι εργαζόμενοι προκειμένου η ΔΕΗ να επενδύει -και σωστά έκανε εκείνη την εποχή- βάλλεται ως νομή παγίων τα οποία ουδέποτε πλήρωσε, στρεβλώνοντας τον ανταγωνισμό. Έχουν τεθεί ερωτήματα, είναι νομικό ζήτημα και ως τέτοιο πρέπει όλοι να το αναγνωρίσετε.

    Έρχομαι στο θέμα για το φθηνό ρεύμα: Θα σας δώσω ένα στοιχείο: Μέχρι το 2009, νομίζω, ο κρατικός προϋπολογισμός, δηλαδή ο Έλληνας φορολογούμενος, κατέβαλε για την κάλυψη των ελλειμμάτων του ΟΑΠ -του Οργανισμού Ασφάλισης Προσωπικού της ΔΕΗ- 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ. Εάν αυτά είχαν μετακυλιστεί στα τιμολόγια -όπως γίνεται σε όλον το δυτικό πολιτισμένο κόσμο- η αύξηση στα τιμολόγια θα ήταν 13,4 ευρώ τη MWh.

    Αυτό δεν το ήθελε κανείς, γιατί αναγκαστικά θα πίεζε τη ΔΕΗ σε εκσυγχρονισμό. Όλα αυτά είχαν σαν αποτέλεσμα να μειωθεί το ποσοστό του κράτους στο 49%, το κράτος να μην ωφεληθεί ταμειακά, γιατί αυτά που εισέπραξε από τις τρεις μετοχοποιήσεις πήγαν στην κάλυψη των ελλειμμάτων και η ΔΕΗ να εκτεθεί σε κριτική για παράνομη κρατική ενίσχυση. Δεύτερη στρέβλωση. Δε θέλετε να τα ακούσετε. Δε θέλετε να τα καταλάβετε. Δε θέλετε να πιστέψετε ότι πρέπει η ΔΕΗ να ζήσει και να επιβιώσει σε μια απελευθερωμένη αγορά.

    Είπατε ότι όλα έγιναν για να μπει το φυσικό αέριο. Είναι όμως και η λεγόμενη οριακή τιμή του συστήματος. Ακούστε ποια είναι η αλήθεια. Πρώτον: Ο ν. 2773/99 υποχρέωνε όλους να προσφέρουν ενέργεια που να αντανακλά τουλάχιστον στο μεταβλητό κόστος μιας μονάδας. Η ΔΕΗ πρόσφερε ενέργεια στο μεταβλητό κόστος.

    Δεύτερον: Η ΔΕΗ είχε τη δυνατότητα να επιδοτεί τις ακριβές τις μονάδες φυσικού αερίου με το πλεόνασμα που δημιουργούσαν οι φθηνές της μονάδες. Αυτό είναι στρέβλωση του ανταγωνισμού. Διέθετε τη δυνατότητα να το κάνει.

    Τρίτον: Έγινε ή δεν έγινε κατάχρηση των λεγόμενων μηδενικών προσφορών, των μη τιμολογούμενων προσφορών; Δηλαδή, είναι σαφές ότι τα υδροηλεκτρικά, οι ΑΠΕ και κάποια άλλη ισχύς στα τεχνικά ελάχιστα των μονάδων πρέπει να διοχετεύεται αμέσως στο σύστημα γιατί πρέπει να απορροφηθεί αμέσως. Ακόμα και εισαγωγές αν θυμάμαι καλά. Τι γινόταν λοιπόν; Η ΔΕΗ, εκμεταλλευόμενη αυτή τη ρύθμιση, προχωρούσε σε τέτοιες μηδενικές προσφορές για τεράστιες ποσότητες αφήνοντας κάποια εποχή ακόμα και το μισό της ισχύος της χώρας εκτός ανταγωνισμού.

    Προσέξτε ποιες ήταν οι παρενέργειες. Αυτές είναι οι στρεβλώσεις:

    Πρώτον, η ανάπτυξη των δικτύων -ειπώθηκε σήμερα και από τον Κοινοβουλευτικό σας Εκπρόσωπο- παρέμεινε περιορισμένη. Για ποιο λόγο; Διότι δεν υπήρχε κανένα κίνητρο να επεκταθούν τα δίκτυα γιατί θα αυξηθεί ο ανταγωνισμός για τη ΔΕΗ.

    Δεύτερον, η ΔΕΗ πλήρωσε πολύ ακριβά την κοινωνική πολιτική, όπως την εννοείτε. Θέλω να δώσετε σημασία σ’ αυτό και να συμφωνήσουμε κάποια στιγμή.

    Τα ρυθμιζόμενα από το κράτος τιμολόγια, στο παρελθόν, τι ζημιά έκαναν; Έδιναν τη δυνατότητα σταυροειδών επιδοτήσεων μεταξύ των εμπορικών τιμολογίων, για παράδειγμα στα γεωργικά, με αποτέλεσμα να αναγκάζεται η ΔΕΗ να έχει ακριβά εμπορικά και να κινδυνεύει -όπως και κινδύνευσε- να χάσει πελάτες. Ποιος ζημιώθηκε; Το χειρότερο είναι ότι οι αγρότες -αλλά και το κράτος- έχοντας αυτό το φθηνό ρεύμα, δεν σκέφθηκαν ποτέ να προχωρήσουν σε επενδύσεις εξοικονόμησης ενέργειας. Έλεγα παλαιότερα και στον αρμόδιο τότε γενικό γραμματέα γιατί δεν μπαίνει το πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης να δώσει κίνητρα να γίνει εξοικονόμηση.

    Και άλλα πράγματα θέλω να σας πω, με τα οποία δεν πιστεύω ότι εσείς που με ακούτε τώρα δεν συμφωνείτε. Το κράτος ασκούσε κοινωνική πολιτική μέσα από τα τιμολόγια. Τι έκανε, όμως, από την άλλη πλευρά; Χορήγησε στη ΔΕΗ προνόμια -όπως για παράδειγμα τη δωρεάν χρήση λιγνίτη και άλλα- προκειμένου να εξασφαλίσει την ισορροπία της. Προσοχή όμως! Αυτά δεν ήταν τόσα απλά ζητήματα. Δημιούργησαν και αυτά προβλήματα, όπως για παράδειγμα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά τη φάση της μετοχοποίησης και αργότερα. Πολλές φορές τέθηκαν παλιότερα θέματα για τους λιγνίτες και είμαστε ακόμα στο δικαστήριο. Ο κ. Μητρόπουλος, βέβαια, τα αποδίδει όλα στο μνημόνιο. Θα του δώσω εγώ όταν τον δω κατ’ ιδίαν τις σχετικές αιτιολογημένες γνώμες και αποφάσεις της Κομισιόν.

    Εσείς καταλάβατε τους λόγους για τους οποίους η ΡΑΕ, ο ρυθμιστής, αναγκαζόταν να θεσπίσει αντισταθμιστικά μέτρα; Γιατί το ενεργειακό μείγμα της χώρας είναι ακριβό;

    Θέλω να απαντήσω με ορισμένα επιχειρήματα πάνω σε όλα αυτά που ακούστηκαν σήμερα. Είπατε ότι θα αλλοιωθεί ο χαρακτήρας του ΑΔΜΗΕ. Δεν αλλοιώνεται, όπως ξαναείπαμε. Δεν θα πάψει ποτέ να είναι ανεξάρτητος διαχειριστής σύμφωνα με τις υποχρεώσεις της Οδηγίας.

    Δεύτερον, θα χάσουμε τον έλεγχο των δικτύων. Δε θα χάσουμε τον έλεγχο των δικτύων. Το ποσοστό 34% είναι ισχυρό και με την τροπολογία που κατατέθηκε ακόμα ισχυρότερο.

    Είπατε ότι θα υποτιμηθεί η αξία του ΑΔΜΗΕ. Δεν θα υποτιμηθεί. Και παραβλέψατε κάτι: Η ΔΕΗ είναι εισηγμένη. Το 49% το έχουν ιδιώτες. Μήπως και αυτοί θέλουν να ξεπουλήσουν;

    Είπατε ότι οι επενδυτές δεν θα κάνουν επενδύσεις. Με βάση την Οδηγία ο διαχειριστής προτείνει και δεσμεύεται απόλυτα να υλοποιήσει αυτό το πρόγραμμα. Ποιος τον ελέγχει; Όχι μόνο η ΡΑΕ. Τον ελέγχουν και υπερεθνικά, ευρωπαϊκά όργανα, ο ευρωπαίος ρυθμιστής. Πουθενά δεν έχετε εμπιστοσύνη;

    Είπατε ότι ο επενδυτής έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Σας απάντησα. Δεν έχει καμία εξασφάλιση. Έχει μόνο την προέγκριση για ένα έργο. Και όλα αυτά θα τα διεκδικήσει και με καλύτερους όρους.

    Είπατε, «Θα αυξήσετε τις χρεώσεις δικτύου και θα αυξηθεί και η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος». Δεν έχει καμία βάση αυτό που είπατε. Οι χρεώσεις μεταφοράς, η απόδοση του κεφαλαίου είναι ρυθμιζόμενες.

    Ρωτώ κάτι που ρώτησα και εχθές: Όταν οι επενδύσεις είναι δεσμευτικές, όταν οι χρεώσεις είναι ρυθμιζόμενες και όταν η απόδοση είναι σταθερή, μπορείτε να μιλάτε για μονοπώλιο; Παρακαλώ, απάντηση και όχι συνθήματα. Το είπα και χθες.

    Ο επενδυτής λέτε ότι δεν παίρνει κανένα ρίσκο. Βεβαίως. Είναι κακό αυτό; Είναι κακό να έχει ο ΑΔΜΗΕ εγγυημένη απόδοση, καλύτερη απ’ την τράπεζα; ΑΔΜΗΕ δημόσιος, ή με ιδιώτη. Προφανώς είναι κίνητρο για να έρθει και ιδιώτης. Έχετε ιδέα τι θα πει κίνητρο; Εσείς, αν έρθετε ποτέ στην Κυβέρνηση, θα δώσετε κίνητρο να γίνουν επενδύσεις, ή θα τους πάρετε όλους στο κυνήγι;

    Θέλω να σας πω ακόμα πολλά.

    Κύριε Πρόεδρε, παρακαλώ για την ανοχή σας.

    Δεν είδα καμία απολύτως ευαισθησία από το ΣΥΡΙΖΑ όταν ο κρατικός ΑΔΜΗΕ ζήτησε αύξηση του εγγυημένου ποσοστού αποδόσεως από το οκτώ στο δώδεκα τοις εκατό.

    Δεν κάνατε καμία ερώτηση. Δεν φοβηθήκατε τότε ότι θα έχει επίπτωση στα τιμολόγια; Μάλιστα, το συγκεκριμένο το αρνήθηκε η ΡΑΕ και είναι στο ΣτΕ. Έψαξα όλες τις ερωτήσεις σας και δεν βρήκα ούτε μία γι’ αυτό το θέμα.

    Είπατε ότι η Κυβέρνηση δεν θα μπορεί να κάνει κοινωνική πολιτική. Με τον ιδιώτη -λέτε- δεν θα μπορούμε να μειώνουμε τα τιμολόγια υψηλής τάσης. Αυτό υπονοείτε. Η άσκηση κοινωνικής πολιτικής, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν συνδέεται με τα δίκτυα μεταφοράς. Είναι σαφές. Τα, δε, τιμολόγια έχουν όλα απελευθερωθεί. Αμφισβητήσατε την καθολική υπηρεσία. Τι σημαίνει καθολική υπηρεσία; Να παίρνουν ρεύμα όλοι οι Έλληνες. Μα, η παροχή ρεύματος δεν είναι από τον ΑΔΜΗΕ, είναι από τον ΔΕΔΔΗΕ που είναι και θα μείνει θυγατρική της ΔΕΗ. Είπατε, επίσης, ότι θα κινδυνέψουν θέσεις εργασίες κλπ..

    Θέλω να κλείσω με την επίθεση που εξαπολύσατε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, όλοι μα όλοι, μηδενός εξαιρουμένου. Η ΡΑΕ, πρέπει να ξέρετε, ιδρύθηκε σε εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας της πρώτης και ήταν εκεί για να διασφαλίζει ότι θα υπάρχει ίση πρόσβαση όλων σε αυτήν τη λεγόμενη αγορά. Ποια ήταν αυτά τα μέτρα που λέτε ότι ήταν υπέρ των ιδιωτών; Για παράδειγμα, τα αποδεικτικά διαθεσιμότητας ισχύος τα έχουν όλες οι χώρες. Γιατί; Για να μπορούν να στηρίξουν μονάδες τη στιγμή της κρίσης, της αιχμής. Έτσι λειτουργούν όλες οι χώρες. Αυτά δεν είναι παράνομα. Είναι νόμιμα κι έγιναν για να αντισταθμιστούν οι όροι που είχαν τεθεί από την άλλη πλευρά, τους οποίους εξήγησα προηγουμένως και δεν υπήρχε περίπτωση να μη μπουν.

    ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ: Παράνομα δεν είναι. Παράλογα είναι.

    ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ: Κάτι τελευταίο. Είπατε το εξής: «Εισηγήθηκε την αναστολή η ΡΑΕ…» -το διαβάζω- «…εκσυγχρονισμού των μονάδων της ΔΕΗ και την εκχώρηση χιλίων εξακοσίων MW από σταθμούς φυσικού αερίου σε ιδιώτες για να δημιουργηθεί, δήθεν, ανταγωνιστική αγορά.»

    Κατ’ αρχήν δεν πρόκειται για φυσικό αέριο, αλλά για τους λιγνιτικούς και υδροηλεκτρικούς σταθμούς. Αυτό έγινε πριν από δεκαπέντε χρόνια. Και η αλήθεια ήταν, όχι αυτή που είπατε -εννοώντας λιγνίτες-, αλλά ότι πρόκειται για απόσυρση παλαιών «σαράβαλων», σε περίπτωση που η ΔΕΗ κατασκεύαζε νέες. Σωστά; Θέλω απαντήσεις σε αυτά.

    Τέλος, είπατε για το τέλος ΑΠΕ.

    Δεν έχω χρόνο και προχωρώ πιο γρήγορα.

    Κατηγορήσατε τη ΡΑΕ για σειρά σκανδαλωδών αποφάσεων υπέρ ιδιωτικών ομίλων αναφερόμενοι πού; Στην «Αλουμίνιο». Λοιπόν, σας λέω ότι μόλις το Νοέμβριο του 2013 έλαβε άδεια λειτουργίας, ενώ ακόμα δεν έχει καθοριστεί ο τρόπος με τον οποίο θα αποζημιώνεται η μονάδα. Και κάτι ακόμα: Οι αποφάσεις της ΡΑΕ ελέγχονται ενώπιον των δικαστηρίων για τη νομιμότητά τους. Αυτό λέγεται έννομη τάξη.

    Κλείνοντας, θέλω να πω ότι έχω εδώ δελτίο Τύπου από επίσκεψη Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ στη μονάδα της «Αλουμίνιο της Ελλάδας». Θα το καταθέσω -δεν θέλω να το διαβάσω- για να δείτε τι λέτε στους εργαζόμενους που κόπτεστε κι έχετε αγωνία μη χαθεί ούτε μία θέση εργασίας και τι έρχεστε και μας λέτε εδώ μέσα.

    Κύριε Υπουργέ, θέλω πολύ να ξαναδείτε το θέμα του ΣΕΕΣ, να δημιουργηθεί ξανά το Συμβούλιο Εθνικού Ενεργειακού Σχεδιασμού.

    Κύριε Πρόεδρε, θέλω επίσης να πω ότι η ΡΑΕ, σε ό,τι αφορά τα θέματα που τέθηκαν για την «Energa» και την «HellasPower», ήταν η πρώτη που συνέβαλε στην αποκάλυψη της υπόθεσης αυτής, στη διερεύνηση του θέματος νομικά, επειδή πρόκειται για αστική διαφορά των εταιρειών αυτών με το ΔΕΣΜΗΕ. Δεν είχε καμία άλλη αρμοδιότητα. Με δική της απόφαση ο ΔΕΣΜΗΕ κατήγγειλε αυτές τις συμβάσεις. Έγιναν λάθη. Διορθώθηκαν αμέσως οι κώδικες. Αυτό δεν πρέπει να το πιάνετε σαν επιχείρημα και να λέτε, «Ιδού πού οδηγεί η απελευθέρωση». Είναι η δουλειά του Ρυθμιστή.

    Δεν θέλω να κάνω -και κλείνω, κύριε Πρόεδρε- το συνήγορο της ΡΑΕ. Σε καμία περίπτωση. Μιλώ με βάση το Κοινοτικό Δίκαιο. Θυμάμαι και την αποστροφή, τότε, του Κλίντον που είπε, «Είναι η οικονομία, ανόητοι». Σας λέω κι εγώ: «Είναι οι θεσμοί…». Το «ανόητοι» δεν το λέω.

    Ευχαριστώ.

Comments are closed.